Artikel
Undervisning i den virtuelle verden
No image

Undervisning i den virtuelle verden

På e-læringscentret i Gram møder læreren ikke sine elever. Det er et vilkår for fjernundervisning, hvor undervisningen foregår på en computer, og vejledning sker over telefon eller mails.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Klasseværelset ligger på internettet, og undervisningen foregår på to computerskærme – lærerens og kursistens. Det er hverdagen med fjernundervisning på e-læringscentret i Gram. Fjern­undervisning foregår i den virtuelle verden, hvor alle medieplatforme udfoldes og bringes i spil.

Hans-Henrik Jessen arbejder på VUC Syds e-læringscenter i Gram. Han underviser i psykologi og har lige taget en pause fra telefonen. Hver torsdag møder han ind og retter ugens opgaver. Kursisterne kan ringe i telefontiden eller skrive en mail og få vejledning af ham.

”Vejledning er en vigtig del af fjernundervisning. Jeg er lærer og underviser i et fag. Men her har jeg vejlederkasketten på. Det er vigtigt med god kommunikation på alle planer for at fremme kvaliteten af opgaverne,” siger Hans-Henrik Jessen.

Individuel arbejdsplan
Lokalerne i e-læringscentret er delt op efter fagområder. Psykologi hører til i kultur, hvor Hans-Henrik Jessen i dag sidder sammen med to andre psykologilærere og en engelsklærer. De sidder foran hver deres store computerskærm. Hans-Henrik Jessen er logget på et site, og det er her, undervisningen foregår. Han lægger en opgave op, og kursisterne løser den.

”Kursisterne kan aflevere skriftligt eller mundtligt via en lydfil eller over telefonen. Jeg kan bedst lide, hvis de ringer ind, for så kan vi få en debat og dialog om opgaven. Det kan fremme læringen hos kursisten,” siger Hans-Henrik Jessen.

En opgave kan bestå af spørgsmål, der er lavet på baggrund af en del af pensum. Der er lydfiler, filmklip fra Youtube og læsestof. Psykologibogen er interaktiv. Her er også lyd og film blandt ordene på siderne. Der er indbygget en ordbog. Har et ord en stiplet linje under sig, kan kursisten køre musen hen over, og straks popper en boks med en ordforklaring op.

På computerskærmen har Hans-Henrik Jessen en liste over sine 65 kursister. Hver kursist har en individuel arbejdsplan. Derefter skal kursisterne selv planlægge, hvornår undervisningen skal foregå hjemmefra.

”Det er vigtigt, at kursisterne afleverer deres opgaver, for det er den eneste måde, jeg kan finde ud af, om kursisten følger og forstår undervisningen,” siger Hans-Henrik Jessen.

Mundtlig tysk er svært at træne
I psykologi kan det være svært for kursisterne at forstå begreber, når der ikke er en lærer til at stå og forklare dem. Men en lærer som Line Lauesgaard Jensen kan opleve endnu større vanskeligheder. Hun underviser i tysk og billedkunst og savner nogle gange den almindelige klasseundervisning.
”Det er en udfordring at få trænet eleverne i mundtligt tysk. Kursisterne får to til tre timer eneundervsining i mundtlig tysk i løbet af et forløb, resten skal de selv klare ved at se tysk fjernsyn og øve sig,” fortæller hun.
Eksamen i tysk er mundtlig, men det er kun hver tredje aflevering, der foregår mundtligt. Derfor er det nødvendigt, at kursisterne har erfaringer med tysk fra folkeskolen og på egen hånd kan motivere sig til at træne mundtlighed, hvis de skal tage faget som fjernundervisning, forklarer Line Lauesgaard Jensen.

Hun sidder i sciencelokalet, hvor der bliver undervist i tysk, geografi og matematik. Lokalerne i e-læringscentret leder ikke tankerne hen på et undervisningscenter, da de i høj grad ligner et helt almindeligt kontor. Enkelte skoleelementer har dog sneget sig ind i science­lokalet. På væggen hænger det periodiske system, og på en reol står der en astronomisk globus.

Ved et andet bord sidder Dorte Jørgensen. Hun underviser i matematik, hvor tavlen traditionelt er et vigtigt redskab. Den har Dorte Jørgensen skiftet ud med en film, hvor en kvinde laver beviser på en tavle. Eleverne kan ringe til hende, hvis de ikke forstår indholdet af filmen. Men hun har også andre metoder.

”Jeg kan også dele et dokument over ­Google,­ hvor kursisten skriver, og jeg retter undervejs. Jeg kan snakke med eleven, samtidig med at vi sidder med dokumentet. Vi kan det hele, det handler bare om at beslutte sig for, hvad der er bedst,” fortæller Dorte Jørgensen og forklarer, at nogle elever ikke er så gode til it, når de starter, men det bliver de undervejs.

Lærere har kombineret stilling
Dorte Jørgensen har arbejdet med fjernundervisning i fem år. Hun er på e-læringscentret tirsdag, onsdag og fredag og synes, det er fedt at være der. Hun har også klasseundervisning i Tønder, og det tog lidt tid for Dorte Jørgensen at vænne sig til at have fjern­undervisning.

”Jeg fik bare fjernundervisning, og dengang troede jeg ikke rigtig på det, men det gør jeg nu,” fortæller hun.

Hovedparten af lærerne på e-læringscent­ret har en kombineret stilling ligesom Dorte Jørgensen, fortæller tillidsrepræsentant Mogens Bruusgaard Poulsen.

”Nogle lærere kan godt lide, at de står fysisk og underviser, og andre er mere til fjernundervisning, fordi arbejdet er struktureret på en anderledes måde,” siger Mogens Bruusgaard Poulsen, der ikke oplever, at lærerne har et problem med, at stort set al kom­munikation foregår via telefoner og mails.

”Som udgangspunkt har lærerne ikke store kvaler ved, at de ikke ser kursisterne. Det er ligesom ’rule of the game’, når man har fjern­undervisning,” siger tillidsrepræsentanten.

It er fremtiden
E-læringscentrets gange er præget af en ro, man ikke finder på mange uddannelsesinstitutioner. Men når man træder ind i lokalerne, er lydniveauet et andet. Lærerne sidder ofte med telefonen i hånden.

”Når man kommer ud på e-læringscentret, er telefonen en del af det. Det kan godt minde lidt om et callcenter, men det vænner man sig til,” siger Hans-Henrik Jessen.
Telefonen og computeren er de vigtigste redskaber, når Hans-Henrik Jessen skal kommunikere med kursisterne. Men det kan være en udfordring, at der er afstand til kursisten.

”Jeg kommer ikke tæt på eleven via fjern­undervisning. Det gør man mere i klasserne. Jeg ved kun lidt om kursisterne personligt. Det er meget konkret i forhold til undervisningen, når vi snakker sammen. Men jeg kan da kende stemmerne,” fortæller Hans-Henrik Jessen.  

Han savner ikke den personlige kontakt, for den får han, når han har klasseundervisning. Hans-Henrik Jessen er glad for kombinationen. I klassen får han direkte feedback, og i fjernundervisningen kan han udvikle sit fag mere.

”It er fremtiden, og jeg er stolt af alle de platforme, fjernundervisning giver adgang til,” siger Hans-Henrik Jessen.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater