Tema om undervisningsdifferentiering i det nye nummer af Gymnasieskolen
forside

Tema om undervisningsdifferentiering i det nye nummer af Gymnasieskolen

I dag udkommer Gymnasieskolen med tema om undervisningsdifferentiering. Bladet sætter også fokus på, at der er stor forskel på lærernes løn på studieture og den norske lærerstrejke. Professor Dennis Shirley interviewes om fremtidens lærerroller.

Hvordan når man alle eleverne med undervisningen?
Månedens nummer af Gymnasieskolen ser nærmere på undervisningsdifferentiering. Skal man niveaudele eller finde en helt anden måde at ramme alle eleverne?

Flere skoler har gode erfaringer med niveaudeling.

"Det er blevet nemmere at tage hånd om de svage elever og udfordre de stærke elever," fortæller Rune Schmidt Eskildsen, der underviser hf-eleverne på Haderslev Katedralskole i dansk.

Men niveaudeling er gammeldags, mener lektor Ulla Højmark Jensen, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.

"Faglig niveaudeling taler sig ind i en forståelse, hvor det er lærerens og bøgernes viden, der skal overføres til eleverne. Nogle elever skal for eksempel have lidt længere tid eller mere hjælp til at optage den," siger Ulla Højmark Jensen.

Stor forskel på lærernes løn på studieture
Med OK 13 kom der nye regler for arbejdstiden på studieture.
Men det er meget forskelligt, hvordan skolerne vælger at bruge dem. Specielt er der forskel på, hvor meget lærerne er til rådighed, og hvor meget rådighedstimerne er værd.
Bliv bedre rustet til næste studietursæson ved at læse Gymnasieskolens artikel om emnet.

Norske lærere strejkede sig væk fra fast tilstedeværelse
Gymnasieskolen er rejst nordpå for at høre om de norske læreres strejke, der blandt andet resulterede i, at de undgik 7,5 timers daglig, fast stedeværelse på skolen.
Læs historien med tillidsrepræsentanters, lærerforbundets og lærernes egne ord i det nye nummer af Gymnasieskolen, der udkommer i dag.