Artikel
Studenter med splinter i fingrene
No image

Studenter med splinter i fingrene

På Erhvervsskolen Nordsjælland bliver et hold elever tømrere og får samtidig en gymnasial eksamen. Den slags eux-hold vil regeringen gerne se mange flere af.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Magnus Hauptstein lader med rolige bevægelser savklingen få bid i træet, inden han lægger kræfterne i og saver gennem stolpen. 
Udfordringen i opgaven er at save langs med blyantstregerne, som er slået med skæve vinkler både for oven og på siden af stolpen. Det færdige resultat skal passe millimeterpræcist ned i en træform, som ligger på bordet. 
”Det er tredje forsøg,” siger tømrereleven og smiler. 
Han og resten af eux-holdet har i dag otte timers værkstedsfag på Erhvervsskolen Nordsjælland i Hillerød. Det betyder en dag med hvide håndværkerbukser, savsmuld på skoene og risiko for at få en splint eller to i fingeren. 
Tømrerlærer Kasper Gibson kalder eleverne hen og forklarer, hvordan den næste opgave skal løses. Vinkler bliver udregnet, og blyantstreger bliver tegnet på en hvid træplade, inden holdet igen griber fat i håndtaget på saven. 
Dagen før har været afsat til faget teknologi på C-niveau, som Kasper Gibson også underviser i. 
Han forklarer, at eleverne får en almindelig tømreruddannelse, men på dette hold bliver der fyldt lidt mere teori på om tømrerfaget. 
Han tager et stykke træ op i hånden og forklarer, at han med disse elever gør lidt mere ud af at tale om materialerne og deres egenskaber. 
Han peger på nogle trækasser, som står i værkstedet. 
”Eleverne har bygget kasserne, og så er de også blevet sat til at måle kassernes isoleringsevne. På den måde læner nogle opgaver sig op ad det, man lærer på konstruktøruddannelsen,” siger Kasper Gibson.

Fremtidens uddannelse 
Regeringen har fremlagt et forslag til en reform af erhvervsuddannelserne. Et af forslagene er, at flere unge skal tage en eux-uddannelse, som de unge i værkstedet i Hillerød er i gang med. Ikke kun inden for byggeri, men i princippet inden for alle fag. 
Hvis regeringens ønske bliver opfyldt, og flere eux-uddannelser bliver udbudt – og de unge vælger dem – betyder det også, at flere gymnasielærere skal undervise på eux-uddannelsen. 
Samfundsfagslærer Magnus E.B. Mortensen er en af dem, som allerede er i gang. Normalt står han ikke med savsmuld under skoene, når han møder eleverne, men i dag er han taget hen i værkstedet for at fortælle Gymnasieskolen om, hvordan det er at undervise på eux-uddannelsen. 
”Jeg forsøger at tone min undervisning så meget som muligt i forhold til tømrerfaget. Vi har for eksempel haft et forløb om broer, hvor jeg har inddraget finansieringen af Femern-forbindelsen,” siger han. 
På væggene i værkstedet hænger en række modeller af broer, som eleverne har bygget. Et konkret billede på sammensmeltningen af praksis og teori. 
”Jeg har også i undervisningen inddraget problematikken om østarbejdere, ledighed og konjunkturer, og vi har snakket om Vejlegårds-sagen,” fortæller samfundsfagslæreren. 
Minerva-modellen med befolkningen inddelt i farvede segmenter kommer ingen uden om i gymnasiets samfundsfagsundervisning. Heller ikke på eux i Hillerød. 
”Jeg har sat modellen ind i den kontekst, at man som tømrer kommer ud til kunder med forskellige krav,” forklarer han. 
I det grønne segment kan kravet være energirigtigt byggeri i bæredygtigt træ, mens det lilla segment ”bare skal have det knaldet op, så det holder”. 
Magnus E.B. Mortensen fortæller også, at han kan mærke, det er en udfordring for nogle af tømrereleverne at sidde ned og modtage undervisning for længe ad gangen. Den største udfordring er dog i den periode, hvor eleverne er optaget af at søge en læreplads. 
”At få en læreplads bliver vigtigere for dem end eksamen. Det kan godt virke forstyrrende for undervisningen, men det er forståeligt, da det kræver en læreplads at komme videre i uddannelsen,” siger han.

 

Hvorfor har du valgt eux?

Magnus Hauptstein, 16 år 
”Jeg ville gerne på gymnasiet, men da jeg var på et brobygningsforløb på gymnasiet, kunne jeg mærke, det alligevel ikke var mig. Her er det en god blanding af gymnasiefag og tømrerfag, hvor vi også får den faglige viden om byggeriet. Jeg tror, jeg vil læse videre – måske som bygningskonstruktør.”

Julie Olsen, 23 år 
”Her får jeg en studentereksamen og bliver tømrer på én gang. Jeg vil ud at arbejde som tømrer, fordi jeg kan lide at bruge mig selv. Jeg er en arbejdshest. Med en studentereksamen er jeg bedre stillet på arbejdsmarkedet og kan skrive den på mit cv.”

Emil Nordhoek, 17 år 
”Mine bedsteforældre har eget byggefirma, og jeg har længe vidst, at jeg vil være tømrer eller snedker. Eux er en god mulighed for at få noget mere mellem ørerne. Når jeg er færdig, skal jeg ud at arbejde som tømrer, spare penge sammen og så måske læse videre efter nogle år – måske som bygningsingeniør.”

Teori og praksis i én uddannelse

Eux er en erhvervsuddannelse, som samtidig giver eleven en gymnasial eksamen på hf-niveau. Regeringen ønsker, at flere elever tager en eux, og mener, at eux skal tilbydes på flere uddannelser. Ifølge udspillet til den nye reform af erhvervsuddannelserne ønsker regeringen, at skoler udbyder eux inden for fire hovedområder: social, sundhed og pædagogik, handel og servicefag, landbrug og fødevarer samt teknologi, byggeri og transport.  
I 2012 begyndte 791 unge på en eux. Ifølge Undervisningsministeriet er det tal steget i år. De første eux-hold blev oprettet som et pilotprojekt i 2010. 
Læs også Eux kan skabe mange lærerjob på gymnasiekolen.dk

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater