Som det plejer
No image

Som det plejer

Tekst_ Morten Jest

Sidste uge bød – ud over en erhvervslegendes død og dronningens fødselsdag – på en masse medieståhej om gymnasielærernes arbejdstid. Anledningen var offentliggørelsen af to rapporter.

Pluss Leadership-rapporten, en opdatering, der ikke gav anledning til overraskelser. Tallene var helt forudsigeligt nogenlunde de samme som sidst, konklusionen ligeså: Gymnasielærerne underviser cirka 20 procent af arbejdstiden – underforstået: Gymnasielærerne laver for lidt. Det var i hvert fald sådan, det endnu en gang blev fremlagt i landsdækkende medier.

Rigsrevisionsrapporten, der udkom samtidig med dette blads deadline, gav sådan set heller ikke anledning til overraskelser. Desværre, fristes man til at sige. For rapporten fulgte i sine medierettede konklusioner mere eller mindre i sporet på antagelsen om, at danske gymnasielærere laver for lidt i forhold til den normerede arbejdstid.

En ting er, at lærerne har meget svært ved at genkende tallene og udlægningen af disse. Faktisk føler mange lærere, at de er ved at drukne i arbejde og arbejder alt for mange timer. En anden ting er, at lærerne principielt ikke har noget som helst imod at være sammen med eleverne. Det er formentlig hovedårsagen til, at de har valgt en karriere som underviser. Men hvis de ikke er så meget sammen med eleverne, som politikerne ønsker, er det jo ikke lærernes skyld. Det er politikernes. Det er politikerne, der har bestemt, at det skal være sådan.

Alt er således, som det efterhånden plejer at være op til overenskomstforhandlinger. Tal og rapporter skal mistænkeliggøre lærerne og lægge op til besparelser på området.

Det skal dog siges, at børne- og undervisningsminister Christine Antorini skyndte sig at anerkende lærerne og deres indsats. De skal ikke arbejde mere, siger hun, de skal bare være mere sammen med eleverne. Men på bekostning af hvad? må næste spørgsmål uvægerligt lyde. Som du kan læse på side 6, er hun undvigende i sit svar, men hun åbner op for at veksle forberedelses- og rettetid til undervisning. Hvilket reelt kan betyde, at lærerne, som jo er pligtopfyldende og engagerede, alligevel kommer til at arbejde mere for de samme penge!

Læs også GL-formandens budskab i GL mener.

Måske skulle politikerne i den traditionelle besparelsesiver være lidt innovative. Ligesom det kræves af undervisningen på landets gymnasieskoler. Innovation; et af tidens modeord, som mange lærere ikke helt ved, hvordan de skal forholde sig til og integrere i undervisningen. Det kan du læse om i dette blads tema, der begynder på side 10.

Du kan blandt andet også læse et interview med fodboldlandsholdets assistenttræner, den læreruddannede Peter Bonde, der forklarer lidt om teamsamarbejde og sammenligner rollen som træner for et sportshold med forskellige personligheder med lærergerningen.

God læsning!

Morten Jest, chefredaktør