Skolerne får deres egne penge tilbage
Greve Gymnasium 34 fysik

Skolerne får deres egne penge tilbage

Først skulle alle skoler spare to procent til den såkaldte omstillingsreserve. Nu får alle skolerne pengene tilbage krone for krone.

Finansloven kastede også en julegave af sig til ungdomsuddannelserne.

I praksis er det dog en julegave, som skolerne selv har købt og betalt. Men nu ligger det også fast, at skolerne selv får lov til at pakke gaven ud og bruge indholdet.

Den netop vedtagne finanslovsaftale mellem regeringen, Venstre og Konservative betyder, at den såkaldte omstillingsreserve på to procent for 2014 tilbageføres fuldt ud til skolerne.

Det var meningen, at alle skoler ville få to procent færre taxameterkroner til næste år. De penge skulle lægges i omstillingsreserven.

Regeringen havde lovet, at pengene fra omstillingsreserven skulle føres tilbage til sektoren, men det har været usikkert, hvordan pengene skulle fordeles. Mange ledere har derfor planlagt næste års aktiviteter med to procent færre penge på budgettet for 2014.

Med den nye finanslov ligger det dog fast, at skolerne kan beholde pengene til at lave undervisning for.

”Vi har indgået en god aftale om finansloven, der sikrer uddannelsesområdet. Selvom vi er i en økonomisk vanskelig situation, tilbageføres omstillingsreserven fuldt ud til ungdomsuddannelserne, og det er afgørende for at sikre gode uddannelser for eleverne,” siger undervisningsminister Christine Antorini i en pressemeddelelse.

Brug pengene
Formand for GL Gorm Leschly er glad for, at pengene bliver ført tilbage til alle skolerne.

”Det enkelte gymnasium skal nu sikre, at pengene også kommer ud og virke til gavn for undervisningen og eleverne,” siger han.

Tal fra Undervisningsministeriet viser, at ikke alle skoler rent faktisk bruger deres undervisningstaxameterkroner til undervisning. Samtidig har mange gymnasier et stort overskud.

Tilbageførslen af omstillingsreserven betyder, at der føres knap en kvart milliard kroner tilbage til sektoren næste år. Ifølge GL’s beregninger svarer det til, at mellem 1.300 og 1.700 kroner per årselev. Eller med andre ord at et gymnasium med 700 elever har en million kroner mere til undervisning i 2014.

Læs nyhed på GL's hjemmeside