Gymnasium kommer i ministeriets søgelys
forstoerrelsesglas_undersoeger_soegelys_shutterstock_362529320

Gymnasium kommer i ministeriets søgelys

Er det i orden at fastansætte folkeskolelærere, samtidig med at man afskediger gymnasielærere, som det er sket på Nykøbing Katedralskole? Det skal en styrelse under Undervisningsministeriet nu tage stilling til.

Styrelsen for kvalitet og undervisning drages nu ind i sagen om fastansættelsen af tre folkeskolelærere på Nykøbing Katedralskole.

Det sker efter, at Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i sidste måned meldte skolen til Undervisningsministeriet.

Læs: GL melder skole til ministeriet

Undersøge sagen
Styrelsen for kvalitet og undervisning har blandt andet ansvar for det faglige kvalitetstilsyn og udvikling af fag og uddannelsers indhold på Undervisningsministeriets område.

Kontorchef i Styrelsen for kvalitet og undervisning Birte Iversen bekræfter, at Undervisningsministeriets departement har bedt styrelsen om at undersøge sagen.

“Styrelsen har derfor i første omgang anmodet skolen om at redegøre for skolens ansættelser af lærere med professionsbachelor som højeste uddannelse. Når vi har fået den nødvendige redegørelse fra skolen, vil vi tage stilling til sagens videre forløb,” skriver hun til gymnasieskolen.dk.

Brud på bekendtgørelsen
Nykøbing Katedralskole har tidligere forklaret gymnasieskolen.dk, at fastansættelserne skyldes lærermangel.

Den forklaring undrede GL, da skolen har valgt at afskedige syv gymnasielærere på grund af nedskæringerne.

“Man kan ikke på én gang afskedige lærere med de faglige og pædagogiske kompetencer og samtidig hævde, at der er en mangelsituation. Det er GL nødt til at agere på,” sagde Annette Nordstrøm Hansen dengang til gymnasieskolen.dk.

De tre folkeskolelærere er blevet fastansat med det krav, at deres kompetencer skal opgraderes til akademisk niveau indenfor en overskuelig fremtid.

Ifølge gymnasiebekendtgørelsen kan lærere kun fastansættes til at undervise i gymnasiet, hvis de har en kandidatgrad i fagene, de underviser i. Derudover skal gymnasielærere også have bestået pædagogikum.

Styrelsen for kvalitet og undervisning ønsker endnu ikke at udtale sig yderligere, men vil vurdere og sidenhen træffe afgørelse i sagen.