Se hvor dine kolleger vil sætte deres kryds
shutterstock_147175274

Se hvor dine kolleger vil sætte deres kryds

Hvis det stod til gymnasielærerne, ville Folketinget blive sammensat noget anderledes, end det i øjeblikket ser ud til at blive. Se resultatet af gymnasieskolen.dk’s valgundersøgelse.

I valgkampen viser meningsmålingerne i øjeblikket dødt løb mellem rød og blå blok.
Sådan ville det dog langt fra se ud, hvis det var GL’s medlemmer, som skulle afgøre fordelingen af mandater i Folketinget.

Rød blok får cirka 85 procent af stemmerne i gymnasieskolen.dk’s valgundersøgelse, hvor 571 medlemmer af GL har deltaget.
Det skal understreges, at undersøgelsen er forbundet med en vis statistisk usikkerhed. Men selv med alle de forbehold, man kan tage, så kan rød blok godt glæde sig over en pæn opbakning fra gymnasielærerne.

Venstre er upopulære
I valgkampens start har Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, ikke klaret sig godt i den virkelige valgkamp og har ifølge meningsmålingerne formøblet det forspring, som Venstre har haft uafbrudt siden sidste valg.
Lars Løkke Rasmussen kan dog glæde sig over, at befolkningen ikke kun består af gymnasielærere. I så fald ville det se sort ud for Venstre, som kun får fem procent af GL-medlemmernes stemmer.

Dansk Folkeparti omkring spærregrænsen
Dansk Folkeparti med den nye formand Kristian Thulesen Dahl i spidsen står i øjeblikket til et rekordvalg. Ifølge Berlingskes Barometer, som laver et vægtet gennemsnit af alle meningsmålinger, står Dansk Folkeparti til at få næsten 18 procent af stemmerne.
Hvis det stod til GL’s medlemmer, ville Dansk Folkeparti dog ikke få nær så mange stemmer. Partiet ligger og roder rundt med cirka to procent af GL-medlemmernes stemmer. Det svarer til, at Dansk Folkeparti i øjeblikket ville ligge lige på kanten til ikke at komme i Folketinget.
I den borgerlige lejr er det faktisk kun de konservative, som GL’s adspurgte medlemmer mener, bør have nogenlunde lige så mange stemmer – eller lige så få stemmer – som resten af befolkningen mener – nemlig tre procent.

Alternativet bliver store
Uffe Elbæk og Alternativet har overrasket mange eksperter, og det er ikke længere et spørgsmål, om partiet kommer i Folketinget, men alene med hvor mange mandater.
Alternativet, som blandt andet går på valg på en 30 timers arbejdsuge, får også stor opbakning i gymnasieskolen.dk’s valgundersøgelse, hvor næsten 16 procent har stemt på partiet.

Helle Thorning både vinder og taber
I gymnasieskolen.dk’s valgundersøgelse får rød blok et solidt flertal, og statsminister Helle Thorning Schmidt ville kunne fortsætte fire år mere i statsministeriet.
Socialdemokratiet får omkring 22 procent af stemmerne i gymnasieskolen.dk’s valgundersøgelse, men det er faktisk mindre end i Berlingskes Barometer, hvor partiet ligger til næsten 26 procent af stemmerne.

Med forbehold for den statistiske usikkerhed ser det altså ud til, at det store regeringsparti ikke får skulderklap for de sidste fire års arbejde blandt GL’s medlemmer.

Radikale Venstre ser i den virkelige verden ud til at få et elendigt valg med omkring fem – seks procent af stemmerne i forhold til 9,5 procent af krydserne ved det seneste valg.
I gymnasieskolens.dk valgundersøgelse får de dog 11 procent af stemmerne.

Enhedslisten anden største parti
Omkring 20 procent af lærerne, som har deltaget i undersøgelsen, vil stemme på Enhedslisten. Dermed er Enhedslisten faktisk det næstmest populære parti efter Socialdemokratiet og får mere end dobbelt så mange stemmer, som det ser ud til, at de får ved det kommende Folketingsvalg.

SF får også stor opbakning blandt gymnasielærerne med cirka 16 procent af stemmerne. Partiet, som har forladt en regering og skiftet formand to gange i den seneste valgperiode, ligger nede på under seks procent af stemmerne i de seneste meningsmålinger.

Folketingsvalg 2015

(Foto Anders Hviid)

Frem til valget den 18. juni vil gymnasieskolen.dk stille spørgsmål til partiernes ordførere på gymnasieområdet.

Læs:

Resultatet i procenter

Socialdemokratiet 21,9

Enhedslisten 20,4

SF 16,2

Alternativet 15,8

Radikale Venstre 11,2

Venstre 5

Liberal Alliance 4,4

Konservative 3

Dansk Folkeparti 1,9

Kirstendemokraterne 0,2

Valgundersøgelsen

En række tilfældigt udvalgte medlemmer har per mail modtaget valgundersøgelsen torsdag den 4. Juni. Sidste frist for at deltage i undersøgelsen var onsdag den 10. juni.

571 medlemmer  har deltaget i undersøgelsen, hvilket er en svarprocent på 28.

Resultaterne er dermed forbundet med statistisk usikkerhed og skal selvfølgelig læses med forbehold.