Sådan kommer du helskindet gennem pædagogikum
ung lærer ved table shutterstock_110512700

Sådan kommer du helskindet gennem pædagogikum

Stresset og forvirret over pædagogikum? Gymnasieskolen har samlet gode råd om pædagogikum fra tidligere pædagogikumkandidater, vejledere og undervisere.

Ekstrem travlhed, søvnløse nætter og meget forberedelse.
Igen i år kan nye gymnasielærere se frem til et stressende år med pædagogikum.

Gymnasieskolen har ofte sat fokus på pædagogikum, så hvis du som pædagogikumkandidat vil have gode råd fra tidligere pædagikumkandidater og en kursusvejleder, kan du med fordel læse: Sådan overlever du pædagogikum.

Pædagogikum på godt og ondt
Et år fik gymnasieskolen.dk lov til at følge pædagogikumkandidat Marie Kluge fra Herlev Gymnasium hele vejen igennem pædagogikum.
Læs hendes ærlige betragtninger blandt andet i interviewet Pædagogikumkandidat: “Hvor finder jeg lige 80 timer?”

Fra stresset til selvsikker lærer
Du kan også dykke ned i et helt tema om pædagogikum.
Her fortæller Almedina Bajramovic om, hvordan pædagogikum ændrede hende fra stresset til selvsikker lærer.

“Jeg tvivlede på mig selv som lærer, så jeg overforberedte mig,” fortalte hun Gymnasieskolen.

Fup eller fakta om pædagogikum
Der hersker en del myter om arbejdstiden under pædagogikum, så hvis du har behov for at få afklaret nogle spørgsmål, kan du måske finde svar i faktaboksen Sandt eller falsk om pædagogikum  eller på GL’s hjemmeside.

Tema om pædagogikum

Mange nye lærere får udsat pædagogikum
Pædagogikum ændrede mig
tor arbejdsbelastning presser nye lærere