Sådan hjælper du eleverne bedst igennem AT
elev tænker shutterstock_98054009

Sådan hjælper du eleverne bedst igennem AT

Snart er årets AT-emne offentliggjort, og eleverne skal skrive synopser. Få fagkonsulentens gode råd, inden vejledningen for alvor går i gang.

I dag bliver årets emne til almen studieforberedelse (AT) offentliggjort. Uger med vejledning, metodetænkning og synopsis skydes i gang.

Eleverne skal ud fra emnet finde en sag, de kan grave sig ned i i den kommende tid.
Men hvordan hjælpes eleverne bedst i gang?
Gymnasieskolen.dk har snakket med Kresten Cæsar Torp, der er fagkonsulent i AT, om, hvad der er godt at gøre i det sidste AT-forløb.

Finde den rette sag
Det er vigtigt for eleverne, at de finder en god sag, hvor de to relevante fag kan involveres. Men jagten på den gode sag kan være vanskelig, og derfor skal de unge ikke hoppe for hurtigt på en sag, siger Kresten Cæsar Torp.

”Eleverne skal have flere sager på papiret, som de kan lave brainstorming over. De skal prøve at præsentere flere sager for nogle lærere og forklare, hvordan fagene kan komme relevant på banen. Her kan det vise sig, at nogle sager ikke er gode, og derfor skal de altid have et alternativ i baghånden,” siger fagkonsulenten.

Kresten Cæsar Torp uddeler selv et skema til sine elever, som de kan arbejde ud fra. De skal skrive deres problemformulering og underspørgsmål. Til hvert underspørgsmål skal de skrive, hvordan de kan bruge metoder eller viden fra fagene til at besvare spørgsmålet, så fagene kommer ordentligt i spil.

Vejledning af tre omgang
Vejledning er en stor del af AT.
I starten er det vigtigt at hjælpe eleverne med at finde den gode sag, forklarer Kresten Cæsar Torp.
Derefter skal lærerne indgå i en mere faglig diskussion med eleverne. Det kan være meget konkret i forhold til, hvilke faglige tekster og perspektiver eleven har tænkt sig at arbejde med.
I den anden vejledning kan man godt tillade sig at være lidt mere kritisk.

”Som vejleder skal man lytte til eleverne og gå konstruktivt til dem. Det er vigtigt at være åben overfor muligheder for at få faget på banen,” siger Kresten Cæsar Torp.

Hvis man som vejleder har mulighed for vejledning i slutningen af forløbet, kan den handle om mere formelle ting. Har eleven fulgt skolens tjekliste i forhold til at skrive en god synopsis, og forholder eleven sig til de faglige mål?

Vejledere skal snakke sammen
Det er ifølge Kresten Cæsar Torp ikke nok, at vejlederen selv kommunikerer med eleven. Det er vigtigt, at elevens to vejledere også snakker sammen.

”Når der er to lærere, kan det give en masse misforståelser. Derfor er det vigtigt, at lærerne er enige om, hvad det er for en sag, eleven arbejder med. De skal snakke sammen om, hvad problemet i sagen er, og hvordan fagene kommer relevant på banen, så det ikke kun handler om at få fagene dækket ind,” siger han.

En anden ting, vejlederne skal være opmærksomme på, er at gøre eleven opmærksom på, at AT ikke bare er en synopsis.

”Synopsisformen kan godt snyde nogle elever, fordi der er den, de skal aflevere. Eleverne kan godt have en idé om, at de kan nøjes med kort at fortælle om, hvad de kunne have lavet. Men meningen er jo, at de skal lave et regulært fagligt projekt. Det er projektet, de skal til prøve i,” siger fagkonsulenten i AT.

Ressourcerum er et tag-selv-bord
Det er ikke kun årets AT-emne, der bliver offentliggjort i dag. Det samme gælder ressourcerummet, der er en kilde til idéer.

”Det er det store tag-selv-bord, og man skal lade sig inspirere. Eleverne skal sidde og surfe rundt i ressourcerummet for at finde links og få idéer,” siger Kresten Cæsar Torp.

En idé er at give eleverne lektier for til den første vejledning. De skal gå ind i ressourcerummet, læse nogle af artiklerne og lave notater til. Det kan give eleverne idéer til sager, de kan arbejde videre med og give inspiration til andre tekster.

Usikkerhed blandt lærere
Kresten Cæsar Torp har oplevet, at lærere ofte er usikre på, hvordan de skal bedømme elever, når de er ude som censorer og kravene til for eksempel elementære videnskabsteoretiske overvejelser. Derfor er der blevet lavet en vejledning for AT 2014, som konkretiserer læreplanen og de faglige mål.

Der er udarbejdet en vejledende karakterbeskrivelse og en uddybning af materialer, teori, metode og elementær videnskabsteori. Det samme gælder innovative projekter i AT. Vejledningen for AT 2014 kan findes på undervisningsministeriets hjemmeside her.

Tidligere AT-emner

2014: Mad og mennesker