Rygeloven brydes til fester
shutterstock_63799780

Rygeloven brydes til fester

Stramninger i rygeloven betyder, det er ulovligt at ryge på gymnasiernes områder. Men den del af loven ser Rysensteen Gymnasium stort på til fester.

Gymnasiefester og rygning har indtil for nyligt gået hånd i hånd. Men nu er der kommet andre boller på suppen, da nye stramninger i rygeloven gør det ulovligt at ryge på skolens område. Men det ser man stort på hos Rysensteen Gymnasium, hvor man har valgt at bryde loven for at lade eleverne lette deres rygetrang til fester.

Gymnasiets rektor Gitte Transbøl er ikke imod rygelovens budskab, men ser det også som en stor barriere, at det er umuligt at ryge til festerne.

”Vi synes ikke, det er rimeligt at holde røgfri fester. Derfor har vi gjort det muligt for vores elever at ryge i skolegården til vores fester. Vi har diskuteret med elevrådet og er blevet enige med dem om, at det er i orden, når vi gør det på et lille område i skolegården,” siger Gitte Transbøl.

Stramninger
Stramningerne i rygeloven er for nyligt trådt i kraft, og det betyder blandt andet, at det ikke længere er lovligt at ryge på uddannelsesinstitutioner, hvor der opholder sig børn og unge under 18 år. Dermed bliver man på gymnasierne nødt til at holde sig fra skolegårdene, når man skal have en cigaret. For man skal helt væk fra gymnasiets område.

Og det betyder, at der til gymnasiefesterne ikke må ryges. For på mange gymnasier har man regler om, at det ikke er tilladt for eleverne at forlade skolen under festerne, hvis de vil tilbage til festen igen.

Ulovlig røg
Men på Rysensteen Gymnasium bliver der holdt fest – med ulovlig røg. Til skolens første fest efter loven trådte i kraft, var der lavet et lille område i skolegården, hvor eleverne i dagens anledning kunne ryge.

Nogle elever overtrådte reglerne og røg andre steder. Det førte til, at de blev smidt ud fra festen.

”I dagligdagen er der intet problem med rygning på skolen. Her går eleverne væk fra skolens område, når der skal ryges. Men til festerne har vi givet dem lov. Jeg synes rygeforbuddet er i orden, for jeg går ind for, at unge mennesker skal lade være med at ryge. Og hvis vi får problemer med det, vi gør her, så finder vi en anden løsning,” siger rektor Gitte Transbøl.

Skolen har endnu ikke besluttet, om de vil fortsætte med at ryge i gården, når der bliver holdt fester på skolen.