Rektorer presses af Undervisningsministeriet
Spørgeskema fra Ministeriet for børn og undervisning

Rektorer presses af Undervisningsministeriet

Rektorer mener, de bliver presset af Ministeriet for Børn og Undervisning. Lederne bliver bedt om at svare på, om de indgår lokale aftaler. Hvis de gør, skal de indsende dem til ministeriet.

Ministeriet for Børn og Undervisning lægger nu direkte pres på rektorerne for ikke at indgå lokale aftaler. Rektorerne bliver i et spørgeskema fra ministeriet bedt om at oplyse, om de har indgået lokale aftaler. Hvis svaret er ja, bedes de indsende aftalen til ministeriet.

Gymnasieskolen.dk har talt med tre rektorer, som ikke ønsker at indgå i en offentlig debat om henvendelsen fra ministeriet.

Uhørt
De bruger dog ordet ”uhørt” om spørgeskemaet. En af dem undrer sig over, at man fra centralt hold i den grad blander sig i forholdene på en selvejende institution.

”Jeg troede, jeg var den øverste leder og havde ansvaret for at lave den bedste undervisning og pædagogiske udvikling,” siger en rektor.

En anden rektor tolker henvendelsen, ”som om man med vold og magt forsøger at komme uden om overenskomsten, man har skrevet under på”.

Selvejende institutioner
Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Gorm Leschly mener, at det er stærkt bekymrende og fuldstændig uacceptabelt, at ministeriet vil styre skolerne. Det er selvejende institutioner, som staten ikke skal styre centralt.

”Giv nu skolerne mulighed for at finde fornuftige løsninger. Og husk, at en god forandringsproces indebærer, at man har en god dialog og inddrager medarbejderne. Ellers kommer der ikke kvalitet ud af det,” siger Gorm Leschly.

Ifølge børne- og undervisningsministeren er der dog heller ingen tvivl om, at man kan indgå lokale aftaler. I et brev til bestyrelsesformændene for gymnasiale uddannelser, skriver Christine Antorini:
”Der er på gymnasier samme almindelige adgang til at indgå lokale arbejdstidsaftaler som på alle andre arbejdspladser.” Men i samme brev opfordrer hun alligevel til, at der ikke indgås lokale aftaler.

Svar
I spørgeskemaet bliver rektorerne også bedt om at svare på flere andre spørgsmål, for eksempel  om de påtænker at differentiere lærernes arbejdstid?

”Hvis rektorerne reelt er i stand til at svare på alle ministeriets spørgsmål, skulle de begynde at kommunikere med deres lærere – for så meget kan lærerne mange steder ikke få svar på,” siger Gorm Leschly.

Ifølge Gymnasieskolen.dk’s oplysninger er det meget få skoler, som laver lokale aftaler. Ud af 225 udbydere af gymnasiale uddannelser er der indgået eller dialog om at indgå en aftale på cirka 10 skoler.