Spankingmøde blev til høflighedsvisit i ministeriet
pisk

Spankingmøde blev til høflighedsvisit i ministeriet

Ledelsen for flere gymnasier er blevet kaldt til samtale i Undervisningsministeriet, efter de har indgået lokale aftaler. Bestyrelsesformændene er dog positivt overrasket over møderne.

”Før jeg gik til mødet, havde jeg tænkt, at det handlede om spanking. Men jeg mener, det var et positivt møde med en god dialog,” siger Billy Adamsen, der er bestyrelsesformand for Rødovre Gymnasium.

Han og 11 andre bestyrelsesformænd for gymnasier er blevet indkaldt til samtale i Undervisningsministeriet. De har det til fælles, at de har indgået en lokal aftale, noget som minder om det, eller har givet udtryk for, at de overvejer at gøre det. Ni af formændene og i de fleste tilfælde deres rektor har allerede været til samtale i ministeriet.

Gymnasieskolen.dk har talt med seks af bestyrelsesformændene. Ingen af dem mener, at der på mødet hverken direkte eller indirekte blev lagt pres på dem for at rette ind og holde sig fra lokale aftaler. Derimod blev der ifølge formændene på forskellig vis givet udtryk for, at de er i deres gode ret til at lave aftaler, og at gymnasiet er en selvejende institution.

God dialog
”Et hyggeligt høflighedsvisit” – sådan beskriver Jørgen Iversen, bestyrelsesformand for Ringkjøbing Gymnasium, mødet i ministeriet.

”Vi har lavet en lokal aftale. Vi redegjorde for vores måde at gøre det på, og hvordan vi vil sikre mere tid med eleverne. De sagde, at det har I ret til. Jeg tror, det handlede om, at de vil sikre kvaliteten,” siger Jørgen Iversen, som kvitterede for invitationen fra Undervisningsministeriet med en invitation den modsatte vej.

”Der er jo ikke længere fra Ringkøbing til København, end der er fra København til Ringkøbing,” som Jørgen Iversen siger.

Kom gerne ud i landet
Bendt Schmidt bestyrelsesformand for Vestfyns Gymnasium mener også, at Undervisningsministeriet skulle bruge deres kræfter på at besøge andre gymnasier for at se, hvordan den nye overenskomst er blevet grebet an.

”Det undrer mig, at de lige fokuserer så meget på 12 gymnasier i stedet for at gribe det bredere an,” siger han.

Bortset fra det gik mødet godt. Vestfyns Gymnasium har ikke lavet en aftale, men en fælles forståelse med akkorder.

”Vi fortalte dem, at vi har et særdeles godt gymnasium med høj trivsel, faglighed og god økonomi. Vi vil gøre vores gode skole endnu bedre. De hilste vores måde at gøre tingene på meget velkommen,” siger Bendt Schmidt og tilføjer, at både han og rektor gik stolte og glade ud af Undervisningsministeriet.

Undrer sig over invitationen
Bestyrelsesformand for Nakskov Gymnasium Gert Meyer Madsen føler heller ikke, der blev lagt pres på ham i Undervisningsministeriet. Men han undrer sig over, hvorfor ministeriet inviterede ham.

”Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om det er rimeligt, at vi skal til samtale. Det var noget andet, hvis man tog en snak med samtlige gymnasier, så kunne man se mange spændende måder, som skolerne har grebet overenskomsten an på,” siger Gert Meyer Madsen.

Han understreger dog, at der var en fornuftig dialog på mødet. Nakskov Gymnasium har lavet en aftale for dette skoleår, men bestyrelsesformanden siger, at det bliver anderledes til næste år.

”Ændringerne til næste år har ikke noget at gøre med, at vi er blevet kaldt til samtale. Vi ville lave ændringerne under alle omstændigheder.,” siger han.

Anderledes i 2014
Bestyrelsesformand for Horsens HF og VUC Charlotte Juhl Andersen tog turen til København alene. Hendes rektor går på pension og af samme årsag, er der indgået en forståelse med akkorder, som minder om dem fra før sommerferien. Bestyrelsesformanden mener ikke, at en nyansat rektor skulle begynde med at implementere den nye overenskomst.

”Jeg forklarede på mødet, at vi først ønsker at gå i gang i 2014, fordi vi har fået en ny rektor,” siger Charlotte Juhl Andersen.

Det gik godt
Kontorchef i Undervisningsministeriet Annegrete Larsen bekræfter, at der har været en god dialog til møderne. Hun vil dog ikke fortælle, hvad der blev snakket om på møderne.

Men hun bekræfter, at de gymnasier, som har indgået en lokal aftale, igen fik at vide, at det må de gerne gøre.

”Der er ingen tvivl om, at det har de ret til. Vi kan ikke forbyde aftaler, men vi kan godt mene, det er uheldigt at indgå dem,” siger hun.

Der er ifølge Undervisningsministeriet ikke ført referater fra møderne.

12 til samtale

12 gymnasier har været eller skal til samtale i Undervisningsministeriet:

• Horsens HF og VUC
  • Rødovre Gymnasium