Rapport: Overvågning bedste middel mod snyd
computer_arbejde_eksamen

Rapport: Overvågning bedste middel mod snyd

Den mest effektive måde at afsløre eksamenssnyd på er overvågning, viser en ny rapport bestilt af Undervisningsministeriet.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby afslørede for lidt over en måned siden over for Gymnasieskolen.dk, at hun overvejer overvågning af elevernes computere til eksamen i fremtiden.

En ny rapport, som har set på tekniske løsninger for at forhindre snyd, bakker op om ministerens tanker.

Rapporten fra konsulenthuset Devoteam peger på, at overvågning af elevernes computere ved hjælp af software er den tekniske løsning, som isoleret set har den bedste effekt til at afsløre snyd til eksamen.

Syddansk Universitet har udviklet overvågningssystemet Exam Monitor, som lagrer informationer og tager skærmbilleder af de studerendes computere under eksamen.

Som gymnasieskolen.dk tidligere har skrevet, er der et ukendt antal elever, som bruger delingsværktøjer som Dropbox eller Google Docs til at få en anden person til at lave deres eksamensopgave. Exam Monitor vil dog gøre det meget vanskeligt at snyde på den måde uden at blive opdaget.

Ifølge rapporten er alene den præventive effekt af overvågning derfor være meget stor.

Rapporten peger dog også på, at overvågning kan suppleres med andre tiltag – for eksempel forbud mod mobiltelefoner til eksamen og etablering af “et aktivt og kompetent tilsyn” – det sidste betyder personer, som kan spotte forskel mellem tilladte og ikke tilladte hjælpemidler og for eksempel genkende et Apple-watch på en elevs håndled.

Rapporten forholder sig alene til de tekniske muligheder for at forhindre snyd til eksamen.

Nye eksamensformer, som lærere, elever og ledere peger på som et middel til at komme snyd til livs, tager rapporten ikke stilling til.

Læs rapporten: Imødegåelse af snyd til eksamen