Opskriften på lokal branding
No image

Opskriften på lokal branding

Flemming Jeberg er kommunikationsrådgiver på Tradium i Randers. Det er hans opgave at indprente Tradium i lokal­befolkningens bevidsthed. Det gør han ved at udbrede skolens gode historier.

Da Tradium modtog en internationaliseringspris og 100.000 kroner for skolens arbejde med internationalisering af uddannelserne, skrev han selvfølgelig en pressemeddelelse om det. Pressemeddelelsen blev til artikler i både Randers Amtsavis, distriktsblade, onlinemedier og endte med to indslag i TV2 Østjylland.
Det er ikke alle historier, der når så langt, det ved Flemming Jeberg med sikkerhed, for han måler på skolens kommunikationssucces.
”Vi måler på alle tænkelige målbare parametre for at kunne stykke et billede sammen af, hvordan vi klarer os i kampen om borgernes opmærksomhed,” siger han.
Flemming Jeberg bruger medieovervågningsværktøjet Infomedia til at måle, hvor langt historierne når. Det viser for eksempel, at Tradiums tekniske gymnasium har været omtalt i medierne 38 gange i løbet af årets første seks måneder.
Ud over medieovervågningen laver Tradium en årlig kendskabsanalyse i samarbejde med et eksternt analysebureau. Et panel på 500 borgere giver Flemming Jeberg og skolens ledelse en idé om, hvad Tradium er kendt for, hvem der kender til skolen, og hvor de kender den fra. Sidste års analyse viser, at det er de ældre, der har det største kendskab til Tradium.
”Det er ikke hensigtsmæssigt, når det er de unge, vi skal forsøge at tiltrække,” siger Flemming Jeberg, og han har derfor gentænkt taktikken og arbejder nu, sammen med skolens marketing- og udviklingskonsulent, endnu mere med skolens 12 Facebooksider og noget helt nyt; eventmarkedsføring.
”Vi forsøger at opbygge relationer til de unge ved at deltage aktivt i de sociale arrangementer, hvor de unge kommer,” fortæller Flemming Jeberg.
For at tiltrække nye elever er det vigtigt for en ny skole som Tradium at skabe sig et navn i lokalområdet. Men Flemming Jebergs ambitioner for kommunikationen rækker længere end til de kommende elever.
”Vi vil være dem, journalisterne ringer til, når gymnasierne er på dagsordenen, og de skal bruge en kommentar”.