Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om lærere, der leder

I Gymnasieskolens augustnummer kan man læse om to generationer af gymnasielærere, pædagogiske ledere og en teaterchef, der mener, at teatret har svigtet de unge.

Med nedskæringer og en ny gymnasiereform er god ledelse måske vigtigere end nogensinde før.
Skoleårets første nummer af Gymnasieskolen sætter derfor fokus på skolernes mellemledere, der kommer med erfaring som lærer, og som er medlem af Gymnasieskolernes Lærerforening.

Gymnasieskolen har blandt andet besøgt uddannelsesleder Jesper Hasager Jensen på Faaborg Gymnasium.
Han nævner dialogen og samtalen med lærerne som et af de vigtigste værktøjer for ham som leder.

Det er meget vigtigt, at lærerne fortæller mig, hvad der frustrerer dem.

Jesper Hasager Jensen
Uddannelsesleder
Faaborg Gymnasium

Læs: ”Det er vigtigt for mig at lytte til lærernes kritik”

Mor og datter deler lærerværelse
De er begge lærere på Espergærde Gymnasium og HF – og samtidig mor og datter.

Det har været vigtigt for mig at være Kamille og ikke bare ‘Pernilles datter’.

Kamille Launbjerg
Lærer
Espergærde Gymnasium og HF

Mød Pernille Garbers og Kamille Launbjerg, der oplever mange flere glæder end udfordringer ved at arbejde på den samme skole.

Læs: Mor og datter deler lærerværelse

”Teatret har svigtet de unge”
De unge har vendt teatrene ryggen. Og med god grund, mener Jon Stephensen, teaterchef på Aveny-T.
Nu vil han have de unge til at genopdage, hvad teatret kan både som rum og kunstform. Første skridt er verdenspremieren på teaterversionen af Skam.

Læs: ”Teatret har svigtet de unge”

Ny lærer? Få gode råd
Mange nyuddannede lærere står i disse uger foran en klasse og underviser for første gang.
Gymnasieskolen har spurgt tre lærere, der har undervist i to år, hvilke gode råd de vil give de nye lærere.

Læs: Ny lærer? Få gode råd her

Reform i dansk kølvand
I serien om udfordringerne for gymnasielærere og gymnasier i nogle af vores nabolande er vi nået til Færøerne.
Prestige-byggerier skal bringe Færøernes uddannelsessystem et skridt videre. Men en ny gymnasiereform og skolefusioner har skabt frustrationer hos både lærere og ledere.
Samtidig trådte en ny overenskomst i kraft. Politikerne ved ikke, hvad de gør, lyder kritikken.

Læs: Reform i dansk kølvand

Find bladet i postkassen, eller læs det herunder:
Gymnasieskolen 7 - 2017

Tema: Når lærere leder