Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om digitalisering
forside_9

Nyt nummer af Gymnasieskolen med tema om digitalisering

Digitalisering, gymnasiereformen og nedskæringer er nogle af emnerne, som man kan læse om i månedens udgave af Gymnasieskolen.

Gymnasiet skal ruste eleverne til fremtidens digitale samfund. Det er et krav i den nye gymnasiereform.
Derfor ser det nyeste nummer af Gymnasieskolen på digitale muligheder, tendenser og faldgruber.

• Forskere: Eleverne skal lære at skabe digitale fortællinger
    Reformens målsætning om at ruste eleverne til fremtidens digitale samfund er fin. Men hvor er ressourcerne til efteruddannelse af lærerne, spørger forskere. De efterlyser samtidig mere fokus på elevernes egne digitale produktioner.

• Digitalisering siver ind i almendannelsen
    På Køge Gymnasium har en gruppe it-vejledere prøvet at skabe en sund digital kultur, ved at udarbejde en it-strategi og en plan for den digitale dannelse på skolen.

• Elever arbejder i hemmelige digitale netværk
    Nyt forskningsprojekt giver et unikt indblik i, hvordan elever i en klasse organiserer sig i digitale netværk, som ofte handler om at slippe nemmest gennem gymnasiet.
  • Sådan ændrer teknologien skolerne
    Teknologien udvikler sig med enorm fart, og det ændrer også ungdomsuddannelserne, mener Tim Frank Andersen, der er bestyrelsesformand i virksomheden In2media, som arbejder med digital innovation.

Minister afviser kritik af reform
Ellen Trane Nørby står i den grad på mål for gymnasiereformen. Og hun kan slet ikke genkende det “sukkende kor”, som Gymnasieskolen udstiller.

Bjarke sagde op: “Arbejdsglæden forsvandt”
Bjarke Lyster har sagt sit job som gymnasielærer op uden at have noget andet at lave.
Han savnede tid til fordybelse og udvikling, og da det stod klart, at gymnasierne skal skære ned, tog han en beslutning.

Nedskæringerne er først lige begyndt
Fra i år og frem til 2020 mister gymnasierne næsten 1,6 milliarder kroner, hvis regeringens foreslåede nedskæringer gennemføres.
På gymnasierne er der allerede 1.000 færre lærere, selv om nedskæringerne først lige er begyndt.
Gymnasieskolen går bag tallene.

Find det nyeste nummer af Gymnasieskolen i postkassen eller læs det herunder.