Nyt blad om konsekvenserne af nedskæringer
gymnasieskolen_2_2017_forside_redigeret

Nyt blad om konsekvenserne af nedskæringer

I det nye nummer af Gymnasieskolen er alle sider afsat til artikler om nedskæringer. Vi besøger skoler over hele landet.

I 2017 rammer nedskæringerne for alvor på mange skoler. På stx er 2017 et ekstra hårdt spareår, hvor skolerne skal skære 5,7 procent. Gymnasieskolen har interviewet lærere og ledere ni forskellige steder i landet om konsekvenser af nedskæringerne.

Læs blandt andet om det gode samarbejde mellem lærere og ledelse i krisetider, afskedigelser, genansættelser og mindre tid til at gøre arbejdet ordentligt.

Viborg-lærere tvivler på effekt af fælles forløb
På Viborg Katedralskole er lærerne begyndt at bruge flere fælles undervisningsforløb. Lærerne frygter dog for kvalitetstab og tvivler på, om de overhovedet sparer tid.

TR og rektor: “Nedskæringerne kan vi kun klare sammen”
På Dronninglund Gymnasium har lærere og ledelse sammen fundet frem til, hvor de kan spare. Det har været en hård proces, men også den bedste løsning, mener de.

Trykket stemning efter afskedigelser
Syv kolleger er blevet afskediget fra Albertslund Gymnasium. Resten af lærerne ved ikke, hvordan de nu skal leve op til den nye gymnasiereform efter sommerferien.