Nyt blad med tema om tavshedskulturen
Jeg-tier-banner

Nyt blad med tema om tavshedskulturen

I årets sidste nummer af Gymnasieskolen sætter vi fokus på tavshedskulturen på skolerne, dannelse og i-bøger.

Flere lærere frygter for konsekvensen, hvis de siger deres mening over for ledelsen.
Samtidig er der flere lærere, som er mere tilbageholdende med at ytre sig offentligt end for fem år siden.
En ny undersøgelse viser, at tavshedskulturen har spredt sig på nogle skoler.

Gymnasieskolen sætter i månedens tema fokus på tavshedskulturen og besøger samtidig en skole, hvor rektor bakker op om, at lærerne bruger deres ytringsfrihed.

Salg af i-bøger stiger, men papirbogen overlever
I-bogen har ikke overtaget papirbogens plads i gymnasiet, men er mere blevet et solidt supplement.
Tal fra forlaget Systime viser en solid stigning i salg af i-bøger til gymnasierne de seneste par år.
Formanden for Dansklærerforeningen mener, at vi skal finde en god balance mellem net, digitale læremidler og papirbøger.

Fra mørket mod lyset
Litteratur, aviser og mødet med mennesker, der ikke ligner én selv. Det er opskriften på dannelse ifølge Kjartan Arngrim fra bandet Folkeklubben. Men vi taler alt for lidt om, hvor vigtigt det er, mener sangeren og sangskriveren.

Dannelse er vejen fra mørket til lyset. Så enkelt er det. Man læser en bog og en god avis og går ud og møder et menneske, der ikke ligner én selv. Så stiger ens evne til at forstå verden. Det er en lige så stille åndelig vandring mod lyset. Dannelse er et redskab til at være en ­ordentlig borger.

Kjartan Arngrim, sanger og sangskriver
Folkeklubben

Han skubber til elevernes verdensbillede
Fundamentalisme, intelligent design og ondskab. Der er mange emner i religion, der kan fange eleverne og sætte gang i gode diskussioner, fortæller religionslærer Mads Rokkjær Hammer.

Find det nyeste nummer i postkassen, eller læs det herunder:
Gymnasieskolen 9 2018

Tema om tavshedskultur

Læs hele Gymnasieskolens tema om tavshedskulturen.