Nyt blad med tema om fremtidens studenter
Forside201902

Nyt blad med tema om fremtidens studenter

Hvad skal studenterne kunne om 10 år? Det forsøger Gymnasieskolen at finde bud på i det nyeste nummer af bladet. Man kan også læse om, hvordan digitaliseringen påvirker arbejdsmiljøet.

Fremtiden kommer. Om 10 år ser verden anderledes ud end i dag. Hvad skal studenterne kunne til den tid?
Det har Gymnasieskolen spurgt en filosof, en fysiker, en erhvervsleder og flere andre eksperter om.

Læs deres bud i det nyeste nummer af magasinet Gymnasieskolen.

“Vi ender i teknologiens vold, hvis vi ikke sætter retning for den”
Der er ikke fokus nok på digitaliseringens store konsekvenser for arbejdslivet.

Det mener Janne Gleerup, der forsker i arbejdsliv og læring.
Hun ser allerede nu mange eksempler på, at digitaliseringen påvirker arbejdsmiljøet uheldigt.

Vi opfatter teknologier som praktiske redskaber, men tænker ikke på, hvor stor en indgriben de har på selve arbejdet.

Janne Gleerup, ph.d.
Roskilde Universitet

Professionel kapital: Enorme forskelle på skoler
En kortlægning af professionel kapital på over 140 skoler viser, at der er himmelvid forskel på at være lærer på gymnasium A og gymnasium B.
Det handler først og fremmest om ledelseskvalitet, mener arbejdsmiljøekspert Tage Søndergård Kristensen.

Tysk læres bedst med et smil
Gennem sin egen begejstring forsøger tysklærer Mette Brusgaard at engagere eleverne i undervisningen og måske få bare lidt af sin glæde til at smitte af på dem. Hun føler dog, at hun er oppe imod nogle fordomme om tysk.

“I vores kultur er der plantet nogle fordomme om, at tysk er grimt. Det er ikke lækkert som fransk eller spændende som spansk,” siger Mette Brusgaard, der underviser i tysk og engelsk på Svendborg Gymnasium.
Den fordom vil hun gerne gøre op med.

Hverdag: Tornbjerg Gymnasium
100 elever har været med til at producere Tornbjerg Gymnasiums årsshow om Shakespeare, som forsøger at få skrivelysten tilbage på sin rejse gennem nutidens Odense.
Gymnasieskolen var med til premieren, se billedreportagen derfra.

Find bladet i postkassen eller herunder:

Tema 2029

Hvad skal studenterne kunne i 2029?
Læs Gymnasieskolens tema: