Nyt blad med tema om almendannelse
GYM10Forside

Nyt blad med tema om almendannelse

Historien om, at der mangler penge til efteruddannelse af lærere, et tema om almendannelse og en forsker, der advarer imod, at der bliver etablereret for mange refleksionsprocesser væk fra undervisningen - Det er nogle af emnerne, som du kan læse om i månedens udgave af Gymnasieskolen.

Den nye gymnasiereform skal styrke elevernes almendannelse. Derfor sætter nyeste nummer af Gymnasieskolen fokus på almendannelsen set med tre læreres øjne:

• Biologilærer: Viden om hormonforstyrrende stoffer er også almendannelse

• Samfundsfagslærer: Målet er at skabe gode samfundsborgere

• Dansklærer: Computerspil bidrager til elevernes almendannelsen.

Hold refleksionen i klasselokalet, og få bedre undervisning

Vi bliver gode til at skrive logbøger i et reflekteret sprog og til at være i dialog med hinanden i grupperefleksioner, men vi bliver ikke nødvendigvis et hak bedre i praksis – tværtimod.

Nina Bonderup Dohn, dr.phil,
Syddansk Universitet

Dr.phil Nina Bonderup Dohn advarer imod, at der bliver etablereret for mange refleksionsprocesser væk fra undervisningen.

Skoler: Alt for få penge til efteruddannelse til reformen
Undervisningsministeriet har øremærket penge til efter­uddannelse, for at lærerne kan indfri gymnasiereformens mange nye mål og krav.
Skolerne mener dog langtfra, at pengene dækker de reelle omkostninger, og kritiserer, at pengene er kommet på grund af nedskæringer.

Et gymnasium på grænsen
Det er fedt at være gymnasielærer i Sydslesvig, siger de selv. Men selv om det går godt, så præger en langtrukken organisatorisk konflikt den daglige drift.

Find bladet i postkassen eller herunder:
Gymnasieskolen 10 - 2017

Tema om almendannelse

Den nye gymnasiesreform skal styrke elevernes almendannelse. Vi har spurgt en biologilærer, en samfundsfagslærer og en dansklærer om, hvad almendannelse er i deres fag, og hvordan de tænker det ind i undervisningen.