Louise Rosengreen
Alder: 34 år
Skole: Gentofte HF
Fag: Dansk og historie (KS)
Vær ikke bange for at fejle
”Som ny lærer kan det være overvældende, når eleverne stiller så mange spørgsmål, men det er vigtigt at huske på, at du ikke nødvendigvis skal kunne svare på det hele. Det er okay at sige, at du ikke ved det og vil finde ud af det. Nogle elever synes også, det er en god ting, at læreren også kan tage fejl og ikke ved alt.
Træk på dine kolleger
”Sug hjælp og viden ud af dine kolleger. Hvis der opstår problemer, er det typisk den hurtigste og nemmeste måde at få svar på. Min oplevelse er, at de rigtig gerne vil hjælpe og har stor forståelse for ens situation – så bare spørg løs både til praktiske og faglige ting. De kan for eksempel komme med gode idéer til at variere undervisningen eller gode råd til at håndtere konflikter i klasserummet.”
Jesper Lillelund
Alder: 28 år
Skole: Københavns Private Gymnasium
Fag: Samfundsfag og historie
Eksperimentér med din undervisning
”Det handler om at eksperimentere med undervisningen for at finde frem til, hvad der passer bedst til de enkelte klasser. Du skal gerne ramme den undervisningsform, der passer til klassen og dig selv, og det finder du bedst ud af ved at prøve en masse forskelligt af frem for at have en bestemt doktrin, du hele tiden kører igennem. Forskellige ting fungerer for forskellige klasser.”
Pas på dig selv
”I den stressede verden, vi lever i, er det vigtigt at passe på sig selv. Hvis du bliver bedt om at levere en Toyota, skal du ikke komme med en Ferrari, så får du stress. Levér den undervisning, der er muligt inden for tidsrammen. Det er ikke sjovt, hvis man som ny lærer får et årsvikariat og tror, at man skal arbejde 12 timer om dagen for at få en fastansættelse. Så pas på dig selv!”
Anna Mai Aagaard Rasmussen
Alder: 29 år
Skole: Niels Brock CBC
Fag: Dansk
Fokusér på undervisningen
”Der er i starten så mange spørgsmål og uklare ting, og derfor er det en god idé bare at koncentrere dig om din undervisning. Det råd fik jeg selv af en ældre lærer. Derefter kommer alt det med at finde ud af intranettet og alle de andre ting. Det var rart for mig at få ro til, at det var undervisningen, det handlede om.”
Bliv inspireret af andre
”Det kan være en fordel at se, hvordan andre lærere gør – både i forhold til sekvensering, form og måden at være sammen med eleverne på. Det kan både afdramatisere og inspirere. Som nyuddannet kender man en masse til faget, men ikke så meget til håndværket ved at være lærer. Det behøver ikke nødvendigvis at være nogen fra din egen faggruppe, for det kan godt være lidt angstprovokerende, hvis man som dansklærer ser en megasej dansklærer undervise og slet ikke føler, man kan leve op til det.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode