Nordjyske gymnasier står med store udfordringer
Corona virus

Nordjyske gymnasier står med store udfordringer

Nordjyske gymnasier arbejder på højtryk for at planlægge undervisningen i en delvis nedlukket hverdag. Lærere har en kritisk funktion og må derfor godt krydse kommunegrænser. Artiklen er opdateret klokken 17.10.

Fredagen har været travl på mange nordjyske ungdomsuddannelser.

Torsdag aften meddelte statsminister Mette Frederiksen på et pressemøde, at gymnasier i syv nordjyske kommuner bliver delvist lukket fra på mandag på grund af situationen med muteret coronavirus.

Det betyder, at fremmøde på skolerne reduceres med 50 procent fra på mandag, og at lærerne går over til nødundervisning.

“Det er en meget speciel situation, og vi er selvfølgelig nødt til at vise den ansvarlighed, som situationen kræver,” siger tillidsrepræsentant på Thisted Gymnasium, Morten Bo Bertelsen.

Vi er sendt hjem nu og afholder virtuel undervisning i næste uge.

Morten Bo Bertelsen, tillidrepræsentant
Thisted Gymnasium

Sundhedsministeriet har i et faktaark slået fast, at lærere har en kritisk funktion, og dermed er det også muligt, at lærere kan komme på arbejde, selv om de skal krydse en kommunegrænse. Myndighederne anbefaler meget tydeligt, at borgere ikke krydser kommunegrænser ind og ud af Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted og Læsø kommuner.

“Vi er sendt hjem nu og afholder virtuel undervisning i næste uge. Dermed bliver der tid til at planlægge en blanding af både fysisk og virtuel undervisning. Vi skal overholde restriktioner og sørge for ikke at blande elever i forhold til valghold,” siger Morten Bo Bertelsen.

Han er glad for, at det er meldt ud, at lærerne overgår til nødundervisning.

“Vi kan suspendere læreplanerne for nu og planlægge virtuel undervisning. Det er vi bedre rustet til end i foråret,” siger Morten Bo Bertelsen.

Han peger på, at eleverne på hf har eksamen i KS (kultur- og samfundsfag) allerede til december.

“De elever skal vi selvfølgelig have særlig opmærksomhed på,” siger Morten Bo Bertelsen.
Han henviser til, at en mindre gruppe elever bor i en anden kommune end Thisted, og at det også skal afklares, hvordan skolen forholder sig til undervisning for dem, hvis de ikke må krydse kommunegrænsen.

På nuværende tidspunkt er det spørgsmål uafklaret hos myndighederne.

Jette Rygaard, rektor
Vesthimmerlands Gymnasium og HF

Går ud over trivslen
På Vesthimmerlands Gymnasium og HF er rektor Jette Rygaard først og fremmest ked af det på vegne af de elever, som nu igen skal modtage virtuelt undervisning.

“Det er først og fremmest trivslen og det sociale, der er svært med virtuel undervisning. Jeg er ikke lige så bekymret for det faglige” siger Jette Rygaard om udsigten til en delvis nedlukning, foreløbig frem til den 3. december.

Flere lærere bor også i andre kommuner, og Jette Rygaard siger, at hun godt kan forstå, hvis nogle lærere er utrygge, når myndighederne anbefaler ikke at krydse kommunegrænserne.

“Hvis der er bekymringer, finder vi også ud af det. Vi laver ikke firkantede regler,” siger Jette Rygaard og henviser til, at den kommende periode nu skal planlægges.

Allerede til december skal elever på hf til eksamen i kunstneriske fag eller idræt.

“Det er der ikke lang tid til. Vi kommer til at prioritere, at de elever som har afsluttende eksamener også har fysisk undervisning,” siger Jette Rygaard.

TR: Nødundervisning er begyndt
Jesper Nødgaard er tillidsrepræsentant på VUC Nordjylland Frederikshavn.

Da gymnasieskolen.dk talte med ham fredag formiddag, var han ikke klar over, hvordan de kommende uger bliver for lærere og elever.

“Jeg kan sige så meget, at vi allerede nu er gået over til nødundervisning. I går var der ingen kursister på skolen og dermed heller ingen lærere,” siger han.

Han påpeger, at på VUC Nordjylland er der flere elever, som bor i en kommune og går i skole i en anden. Hvis nogle elever skal blive hjemme, mens andre skal modtage fysisk undervisning på skolen, vil det ifølge ham ikke være ideelt.

“Det slider på lærerne, hvis de både skal lave virtuel og fysisk undervisning på en gang,” siger han.

Ministeren: Kæmpe opgave
Ifølge Gymnasieskolen.dk’s oplysninger holdt børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) virtuelt møde med lederne af de berørte uddannelsesinstitutioner til formiddag.

På ministeriets hjemmeside udtaler hun:

”Vi forstår godt, at det er nogle tiltag, der er indgribende for børn, unge og forældrenes hverdag. Men med situationens alvor er vi nødt til at handle resolut. Jeg håber og stoler på, at alle endnu engang vil være med til at løse den kæmpe opgave, vi står over for,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Det har ikke været muligt at få svar på, om eleverne må krydse kommunegrænser for at komme i skole. Børne- og Undervisningsministeriet arbejder på sagen.

Opdatering. Børne- og Undervisningsministeriet har offentliggjort retningslinjer for at krydse kommunegrænser. Eleverne må ikke krydse grænsen til de syv berørte kommuner for at gå i skole. De skal derfor modtage nødundervisning hjemme, hvis de har bopæl i en anden kommune, end hvor deres skole ligger. Lærere må gerne krydse kommunegrænserne.

Læs mere her.

Restriktioner i Nordjylland

Der er indføres særlige restriktioner for Hjørring, Frederikshavn, Brønderslev, Jammerbugt, Vesthimmerland, Thisted og Læsø kommuner.

• Fremmøde på ungdomsuddannelser reduceres til maksimalt 50 procent.
  • Der overgås til nødundervisning.
  • Lærere udfører en kritisk funktion og må derfor godt krydse kommunegrænserne.

Læs faktaark om restriktioner i Nordjylland.