Artikel
Nordjysk gymnasium tager kampen op mod gambling: “Det handler om dannelse”

Nordjysk gymnasium tager kampen op mod gambling: “Det handler om dannelse”

Flere elever følger med i undervisningen, efter Hasseris Gymnasium har blokeret spilhjemmesider. Gambling hører ikke til på en skole, slår rektor fast.

Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Veed.io

Nogle danske gymnasier prøver at tage hånd om gambling ved blandt andet at lave firewalls og restriktioner, der kan blokere hjemmesiderne, hvor der kan gambles.

”Gambling er noget lort. Der er for mange drenge, der kommer i klemme med det,” siger rektor på Hasseris Gymnasium Ole Droob.

Gambling påvirker fællesskaberne i klasselokalet. Det påvirker undervisningen. Og det kan medføre alvorlige konsekvenser for de, der ender med at blive ludomaner. Gymnasieskolen har i en række artikler beskrevet, hvordan gambling kan ende med at blive altoverskyggende for elever i gymnasietiden.

Eksperter peger på, at hvis man vil komme gambling til livs, skal man også rette øjnene mod gymnasierne.

Et dannelsesaspekt
Mange gymnasier, som for eksempel Hasseris Gymnasium, er opmærksomme på problemet.

”Vi har besluttet at snakke om gambling som et dannelsesaspekt på lige fod med seksualundervisning. Det mærker jeg stor positiv respons på fra forælderens side,” siger rektoren.

Gambling indgår som led i en tretrinsraket af dannelse. I 1.g er der fokus på seksualundervisning, i 2.g er det gambling, skolen sætter fokus på, og i 3.g er det finansiel dannelse, som også indirekte kan hænge sammen med gambling.

Vi har forbudt det hele tiden og alle steder på vores gymnasium.
Ole Droob, rektor
Hasseris Gymnasium

”Vi får tidligere ludomaner ud at fortælle deres historier. Ligeledes er vi også ihærdige med at fortælle, at det sender et signal til eleverne om, at vi ikke ønsker at understøtte gambling på vores matrikel.”

Hasseris Gymnasium har også implementeret en scanner, der ud fra nogle trigger-ord som for eksempel ”gambling” eller ”betting” automatisk lukker ned for den slags sider på skolens netværk.

”Vi har forbudt det hele tiden og alle steder på vores gymnasium. Vi vil ikke have de afledte effekter af gambling. Det kan de gøre hjemme på værelset. Der kan ske det, at der bliver udviklet fællesskaber omkring gambling på ens gymnasium, hvis man ikke sætter ind med det samme. Så derfor er det her en slags præventiv indsats.”

Spil og gambling er ikke nyt. Det nye er, at det er tilgængeligt. Det er muligt at hive telefonen op i pausen og placere et spil på rouletten, inden rugbrødsmaden er pakket ud. Ligeledes kræver det få klik på computeren at skifte fra noterne til en gamblingside i timen. Gambling er alle steder, og det er tilgængeligt som aldrig før.

Den nye elev
En affødt effekt af at lukke ned for gamblingen er blevet bemærket i klasselokalerne på det nordjyske gymnasium.

”Vores evaluering har vist, at lærerne kan se flere drenge i undervisningen. Der er simpelthen flere drenge, der kigger op fra deres computer i timerne. Flere lærere siger, at de oplever, at det er, som om der er kommet nye elever i klasserne,” siger Ole Droob.

Hasseris Gymnasium har lavet deres indsats med gambling i fællesskab med elevrådet. Og rektoren på gymnasiet oplevede både efterspørgsel fra såvel elever som lærere på området.

Elevernes opmærksomhed i undervisningen kunne flyde væk i andre ting, der ikke har noget med undervisningen at gøre.
Thomas Svane Christensen, rektor
Frederikshavn Gymnaisum

”Hvis alle skoler forbyder gambling via skolens netværk, så tror jeg, at risikoen, for at der udbreder sig uheldige fællesskaber om gambling, vil mindskes. Jeg håber, at flere gymnasier går med og også indfører totalt forbud. Vi kan ikke forhindre de unge i at gamble, men vi kan gøre noget ved, at det ikke sker på skolen og dermed hjælpe til, at det ikke bliver en del af drenges sociale identitet. Samtidig hjælper det både lærerne og eleverne. Og forhåbentlig bruger eleverne deres penge lidt mere fornuftigt,” siger Ole Droob.

Lade sig inspirere
På Frederikshavn Gymnasium har man ladet sig inspirere af Hasseris Gymnasium, siger rektor Thomas Svane Christensen:

”I forbindelse med anbefalingerne om skærmbrug fra ministeriet i december arbejdede vi med at skulle lave en ny digital skolepolitik.

”Derfor kiggede vi mod Hasseris Gymnasium og Aalborg Katedralskole, og i samarbejde med elevrådet har vi også implementeret et screeningsværktøj, der lukker ned for gamblingsiderne.”

Skolen har ligeledes i samarbejde med elevrådet prøvet at lave en præventiv indsats for at kunne komme problemet til livs.

”Det var en høringsproces, hvor eleverne tilkendegav, at nettet på gymnasiet blev brugt til ting, der ikke havde noget med skolen at gøre. Så det var naturligt for os som gymnasium at implementere et screeningsredskab, der kunne udelukke gamblingsiderne.”

Frederikshavn Gymnasium oplever dog ikke, at gambling er det primære problem. Det problem, de ønskede at komme til livs, var, at der var for mange hjemmesider, som fjerner fokus fra undervisningen.

”Elevernes opmærksomhed i undervisningen kunne flyde væk i andre ting, der ikke har noget med undervisningen at gøre. Og vi blev gjort opmærksom på, at gambling udgjorde en lille del af forstyrrelsen af undervisningen,” fortæller rektor Thomas Svane Christensen.

Fakta om unges gambling

Børn og unge mellem 12 og 17 år med pengespilsproblemer er typisk blevet introduceret til pengespil af en ven (54 procent) eller familien (12 procent).

Børn og unge mellem 12 og 17 år med pengespilsproblemer har onlinevæddemål (sport/e-sport betting) og online­kasino som foretrukne pengespil.

Børn og unge mellem 12 og 17 år med pengespilsproblemer har ­oftere forældre, som selv har oplevet pengespilsproblemer.

Kilde: Ludomani.dk

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater