Minister slår fast: Ingen studieretninger med idræt til stx
pernille-rosenkrantz-theil 5

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fortæller, at regeringen vil give de små handelsgymnasier flere penge til næste år. Enten med et nyt taxameter eller en ekstra bevilling på finansloven.

Minister slår fast: Ingen studieretninger med idræt til stx

Der er ingen grund til at ændre på det nuværende antal studieretninger. Sådan siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Trods stor efterspørgsel er der ikke udsigt til, at idræt på B-niveau vender tilbage som studieretningsfag på landets almene gymnasier.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har umiddelbart ingen planer om at justere på reglerne for, hvilke studieretninger skolerne må udbyde.

”Som udgangspunkt er jeg utrolig godt tilfreds med det nuværende antal studieretninger,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil til gymnasieskolen.dk.

Idræt forsvandt fra studieretningerne på de almene gymnasier med den seneste gymnasiereform. Til gengæld fik landets tekniske gymnasier lov til at udbyde en studieretning med bioteknologi A og idræt B.

Ændringen har lige siden fået hård kritik af blandt andre rektorernes forening Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Idrætslærerforening og idrætsorganisationer.

Læs: Frustrerede rektorer: Vi vil beholde idræt som studieretningsfag

Farvel til populære retninger
Forligspartierne bag reformen ønskede at stramme op på antallet af studieretninger, og siden 1. august 2017 har skolerne kun måttet udbyde studieretninger, der er centralt fastsat af Børne- og Undervisningsministeriet.

Stx-skolerne kan vælge mellem 18 studieretninger. Ingen af dem indeholder idræt. På htx- og hhx-listerne er der henholdsvis 18 og 13 studieretninger.

Det var rigtigt at stramme op på antallet af studieretninger.

Pernille Rosenkrantz-Theil
Børne- og undervisningsminister

Inden reformen var idræt B et populært studieretningsfag på mange almene gymnasier. Biologi A, matematik B og idræt B samt samfundsfag A, matematik B og idræt B var nogle af de mest populære kombinationer.

Ud af de 28.368 stx-studenter, der fik huen på i 2019, havde 2.880 – eller 10 procent – haft en studieretning med idræt B, viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Men trods kritkken ser Pernille Rosenkrantz-Theil ingen grund til at lade idræt B genopstå som studieretningsfag på stx.

”Det var rigtigt at stramme op på antallet af studieretninger. Har man en myriade af indgange, bliver det fuldstændigt uoverskueligt for de unge,” siger hun.

Inden reformen var der i alt 209 forskellige studieretninger på stx landet over.

Mange søger om dispensation
Skolerne har dog kunnet søge om dispensation til at udbyde særlige lokale studieretninger. Men en godkendelse bliver kun givet undtagelsesvist og kræver ”et særligt uddannelsesmiljø eller en bestemt faglig ekspertise” ifølge Lov om de gymnasiale uddannelser.

20 skoler fik i august 2018 lov til at udbyde en studieretning med idræt B som et forsøg i tre år. Hele 72 skoler havde søgt om det.

Læs: Minister sadler om: Idræt B bliver studieretningsfag

Pernille Rosenkrantz-Theil
Børne- og undervisningsminister

Ved den seneste ansøgningsrunde gik 27 ud af 43 ansøgninger på en studieretning med idræt på B-niveau. Alle fik afslag.

Læs: Stribevis af afslag fra ministeriet: Gymnasier får nej til studieretninger med idræt

Hvad tænker du om de mange ansøgninger?
”Jeg tænker, at der er en række uddannelsesinstitutioner, der har lyst til at have flere studieretninger, end vi politisk har et ønske om.”

Den store efterspørgsel får dig ikke til at overveje en justering, så idræt B vender tilbage i en studieretning på stx?
”Umiddelbart nej, jeg mener fortsat, at det politiske ønske om at begrænse antallet af studieretninger er rigtigt.”

Pernille Rosenkrantz-Theil åbner dog op for at tage en diskussion, når forsøget med idræt B på de 20 skoler er færdigt i 2021.

”Er erfaringerne supergode, så vil jeg ikke afvise, at vi kan kigge på det. Tingene er jo ikke mejslet i beton for evigt. Men umiddelbart ser jeg ikke for mig, at vi går ind og laver om på det.”

Stx må stadig godt udbyde idræt på B-niveau som valgfag.

Skoler er ikke konkurrenter
På mange almene gymnasier ærgrer rektorer og idrætslærere sig fortsat over, at en masse gode tværfaglige undervisningsforløb og projekter er forsvundet, fordi idræt B ikke længere må indgå i studieretninger. Samtidig forstår de stadig ikke, hvorfor htx har fået lov.

Men ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil skal skolerne holde op med at betragte hinanden som konkurrenter og i stedet se på de gymnasiale uddannelser som en helhed.

”Min tilgang er, at vi har et samlet uddannelsesudbud. Kan man få idræt B i en studieretning? Ja, det kan man på htx. At muligheden er der, er det afgørende. At man kan få idræt på htx, er ikke noget argument for, at man også skal have det på stx.”

Men det er de almene gymnasier, som gennem mange år har opbygget stærke idrætsfaglige miljøer, hvorfor så fjerne studieretningen fra dem og give den til htx, der ikke engang har idræt som obligatorisk fag?
”Igen kan jeg bare sige, at når målet har været at barbere antallet af studieretninger ned, så er der jo nogle, der er nødt til at ryge ud,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet har 30 tekniske gymnasier i 2017 og/eller 2018 oprettet studieretningen med bioteknologi A og idræt B. I 2017 valgte 215 htx-elever studieretningen, og i 2018 tiltrak den 311 elever. Tallene for 2019 er endnu ikke klar.

Idræt B som studieretningsfag

De 20 skoler, der kan udbyde en lokal studieretning med idræt på B-niveau, er:

Region Hovedstaden:

• Albertslund Gymnasium (NEXT)
  • Campus Bornholm
  • Falkonergården Gymnasium og HF