Minister om udsættelse af studentereksamen: Det er en aprilsnar
pernille-rosenkrantz-theil-08-HIGHRES - (2)webstørrelse

Minister om udsættelse af studentereksamen: Det er en aprilsnar

En veludført aprilsnar skabte uro blandt unge i dag.

Årets studentereksamen er rykket til perioden den 16. september til den 21. oktober.
Sådan stod der i en besked, som i dag er blevet delt meget hurtigt blandt landets unge på diverse sociale medier. Men børne- og undervisningsministeren afviser, at der er truffet sådan en beslutning.

“Det er en sjov aprilsnar, men den er så veludført, at rigtig mange elever – og et par journalister – er hoppet på den. Sandheden er, at der ikke er taget stilling til, hvornår der skal afholdes eksamener,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til gymnasieskolen.dk.

Det var denne besked, der hurtigt blev spredt på sociale medier rundt omkring i landet.

I beskeden nævnes en ST-chef med efternavnet Rans Lirpa – et unikt navn, der dog giver praj om meddelelsens karakter, hvis man læser navnet bagfra.

Den hurtighed, som beskeden er blevet spredt ud over hele Danmark med, vidner om, at en del unge venter spændt på afklaring i forhold til eksamen. Men fra Børne- og Undervisningsministeriet lyder det, at man stadig ser tiden an i forhold til, hvad der skal ske med årets eksamener.

Beskeden om udsættelse af eksamen står dog i kontrast til, hvad børne- og undervisningsministeren tidligere har sagt, hvor hun flere gange har understreget, at alle elever, der er planlagt til at afslutte folkeskolens afgangseksamen eller studentereksamen, vil blive færdig til sommer, så de har mulighed for at fortsætte uddannelse efter sommerferien.