Minister: Fysisk undervisning kræver to ugentlige test
pernille-rosenkrantz-theil 5

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fortæller, at regeringen vil give de små handelsgymnasier flere penge til næste år. Enten med et nyt taxameter eller en ekstra bevilling på finansloven.

Minister: Fysisk undervisning kræver to ugentlige test

Elever skal ikke tilbydes virtuel undervisning, hvis ikke de vil lade sig teste. Det sagde børne- og undervisningsministeren, da hun sammen med sundhedsministeren og justitsministeren fremlagde første del af genåbningsplanen.

To negative test om ugen – det er adgangsbilletten til fysisk undervisning for de elever, der fra 1. marts kan vende tilbage til skolen.

Det bliver i første omgang afgangselever på ungdomsuddannelserne i Nord- og Vestjylland, som hver anden uge kan vende tilbage til klasselokalerne; resten af undervisningen skal fortsætte virtuelt.

På Bornholm kan alle elever vender tilbage til fuld undervisning, dog også med krav om to ugentlige test.

Det blev slået fast, da børne- og undervisningsministeren sammen med sundhedsministeren og justitsministeren fremlagde genåbningsplanen.

Aftalen om en gradvis genåbning af Danmark er indgået mellem regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten.

Retningslinjer skal udarbejdes
“Man kan ikke modtage undervisning, hvis ikke man kan fremvise negative coronatest. Kravet for fremmøde til fysisk undervisning er test, på samme måde som ungdomsuddannelserne oplevede krav om mundbind i efteråret,” sagde børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

Derved understregede hun, at eleverne ikke har krav på virtuel undervisning i stedet for den fysiske undervisning, hvis ikke de ønsker at blive testet.

De nærmere retningslinjer for genåbningen vil børne- og undervisningsministeren nu gå i gang med at udarbejde i dialog med sektoren, sagde hun til pressemødet.

På ungdomsuddannelserne på Bornholm vil der blive etableret testning lokalt på institutionen eller i umiddelbar nærhed af skolen.

Små fysiske møder muligt
Det bliver desuden muligt for lærere, der arbejder på skoler, der stadig er nedlukket, at mødes med fire elever udendørs, hvis der er behov for det, fortalte børne- og undervisningsministeren.

Samtidig gjorde hun opmærksom på, at det stadig er muligt for elever, der har det svært med den virtuelle undervisning, at få en aftale om at sidde på skolen.

“Der er stadig for få elever, der benytter sig af det tilbud,” sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

For resten af landet er der to datoer, man kan spejde henimod.

“Hvis smittesituationen muliggør det, forventes samme genåbning at kunne ske i øvrige landsdele den 15. marts 2021. For nuværende kunne det for eksempel være Østjylland, Vest- og Sydsjælland samt Fyn,” står der i aftalen.

De tiltag og restriktioner, der ikke lempes, forlænges til og med den 5. april.

Genåbningsaftale

Se genåbningsaftalen mellem regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten her.