Minister afviser kvalitetsproblemer på eux
ellen_trane_04

Minister afviser kvalitetsproblemer på eux

Selvom næsten halvdelen af eux-lærerne i ny undersøgelse kritiserer uddannelsens faglige niveau, mener undervisningsminister Ellen Trane Nørby ikke, at eleverne kan for lidt.

Der er ikke problemer med kvaliteten af eux-uddannelsens faglige niveau. I hvert fald ikke hvis man spørger undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V).

I en ny undersøgelse peger flere lærere ellers på, at det gymnasiale niveau på eux-uddannelsen er for lavt.

Læs: Bekymrede eux-lærere: Uddannelsens kvalitet halter

”Det er ikke min oplevelse, at niveauet i de gymnasiale fag på eux er lavere end på de øvrige gymnasiale uddannelser, og det mener jeg heller ikke, at man kan konkludere på baggrund af den pågældende undersøgelse,” siger Ellen Trane Nørby til gymnasieskolen.dk.

Evaluering på vej
228 lærere, der underviser på gymnasialt niveau på eux, har deltaget i undersøgelsen, som Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har lavet i samarbejde med Ingeniørforeningen (IDA).

Hele 43 procent af lærerne i undersøgelsen mener, at eux-eleverne har et dårligere niveau i de gymnasiale fag end htx-eleverne.

Men Ellen Trane Nørby kalder undersøgelsen for ”tynd” og mener ikke, at man kan bruge den til noget. Hun erkender dog, at man skal holde øje med, om niveauet på eux er højt nok, og derfor vil uddannelsen blive evalueret i 2016, lyder det fra ministeren.

”Vi vil politisk følge eux-uddannelsen tæt, så vi sikrer, at den både fagligt og håndværksmæssigt er en stærk uddannelse med et højt niveau. Men man skal træffe konklusionerne på et ordentligt grundlag og ikke på baggrund af en rundspørge, som ikke nødvendigvis er retvisende,” siger Ellen Trane Nørby.

Ikke dårlige studerende
Eux er en forholdsvis ny uddannelse. De første elever begyndte i 2010 og blev færdige sidste år.

Eux kombinerer en erhvervsuddannelse som for eksempel tømrer, murer og elektriker med en gymnasial uddannelse. Eux-elever kan på lige fod med studenter fra stx, hf, htx og hhx søge ind på en videregående uddannelse.

Er det ikke afgørende, at niveauet på eux-uddannelsen er det samme som på de øvrige gymnasiale uddannelser?
”Jo, det er det, men lige nu er der heller ikke noget som helst grundlag for at konkludere, at de eux-elever, der er blevet færdige, ikke har de rette kvalifikationer og er dårligere studerende,” siger Ellen Trane Nørby.

Tilvænningsproces for lærerne
I undersøgelsen peger flere lærere på, at der mangler sammenhæng mellem eux-uddannelsens dele. Mere end hver tredje lærer mener, at eleverne ikke har kompetencer med fra fagene på deres erhvervsuddannelse, som de kan bygge videre på i de gymnasiale fag.

At eleverne har noget med fagligt, som lærerne på gymnasiedelen kan bygge videre på, er ellers netop begrundelsen for, at man på eux-uddannelsen må skære ned på undervisningstiden i de gymnasiale fag i forhold til de øvrige gymnasiale uddannelser.

Ellen Trane Nørby erkender, at der kan være brug for justeringer i undervisningen.

”Lærerne skal undervise på en anden måde, fordi de står over for en ny elevtype, der både har erhvervsfaglige og boglige ambitioner. I de gymnasiale fag kan der være brug for, at man arbejder mere anvendelsesorienteret. Det er klart, at det for mange lærere er en tilvænningsproces,” siger hun.

Fakta om eux

• I 2010 slog tre tekniske skoler dørene op for de første 35 eux-elever. I dag udbyder mere end 50 skoler eux-uddannelsen.
  • Eux udløser både et svendebrev og et gymnasialt eksamensbevis. Uddannelsen tager fire til fire et halvt år.
  • Sidste år begyndte godt 1.400 elever på eux-uddannelsen.
  • Hidtil er eux kun blevet udbudt på tekniske skoler, men fra august i år udbydes uddannelsen også på handelsskoler.
  • Eux-forløb tilbydes i dag på 36 forskellige erhvervsuddannelser.

Tal fra undersøgelsen

43 procent af eux-lærerne mener, at eux-elevernes faglige niveau er lavere end htx-elevernes, når det gælder de gymnasiale fag. 32 procent mener, at niveauet er stort set det samme. 2 procent mener, at eux-elevernes niveau er højere.

36 procent af eux-lærerne mener ikke, at eux-eleverne har kompetencer med fra fagene på erhvervsuddannelserne, der kan bygges videre på i de gymnasiale fag. 16 procent mener, at der er noget at bygge videre på.