“Min diagnose bestemte min uddannelse”
Mariagerfjord gymnasium VHF elev

“Min diagnose bestemte min uddannelse”

Mariagerfjord Gymnasium var det eneste sted, hvor Trine Lindenberg Østergaard kunne få en studentereksamen på grund af sine psykiske diagnoser. I dag læser hun jura.

De brune krøller omfavner Trine Lindenberg Østergaard, mens hun rent rutinemæssigt opremser en række engelske forkortelser.

Tilsammen danner bogstaverne navnene på flere psykiske diagnoser. Diagnoser, som var tæt på at koste hende adgangsbilletten til en gymnasial uddannelse.

Trine Lindenberg Østergaard lider af angst, Tourettes syndrom og GUA-NLD (Gennemgribende Udviklingsforstyrrelse, Anden – Nonverbal Learning Disorder).

Hun søgte optagelse på to gymnasier med en speciel tilrettelagt uddannelse, som er for elever, der har en diagnose inden for Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF).

På VHF fik jeg endelig en chance.

Trine Lindenberg Østergaard, tidligere elev
Mariagerfjord Gymnasium

Men hendes NLD-diagnose er ikke godkendt indenfor Autisme Spektrum Forstyrrelser, og derfor kunne hun ikke blive optaget.

Gymnasiet hjalp hende
“Min største drøm var at få en gymnasial uddannelse,” siger Trine Lindenberg Østergaard på 23 år.

Derfor ledte hun videre, og til sidst fandt hun en visiteret hf-klasse (VHF) på Mariagerfjord Gymnasium i Hobro.

VHF er en specielt tilrettelagt hf-uddannelse for normaltbegavede unge med ADHD, autismespektrum-tilstande, angst og andre psykiske diagnoser. Den findes kun på Mariagerfjord Gymnasium og kan tages over tre år.

VHF blev startskuddet til en tre år lang udviklingsprocess med fast støtte og struktur i en hverdag, hvor der endelig blev plads til Trine Lindenberg Østergaard.

Problemet er, at VHF ikke får ekstra økonomisk støtte fra Undervisningsministeriet. Uddannelsen har indtil videre overlevet på fondsmidler og almindeligt taxametertilskud. Men pengene er sluppet op, og næste års elever risikerer at blive de sidste.

Politikerne skal tage ansvar for de mange sårbare unge, som behøver ekstra støtte for at gennemføre en gymnasial uddannelse,

Karen Inge Taasti, koordinator
Mariagerfjord Gymnasium, VHF

Læs: Succesfuld hf risikerer lukning: Unge med diagnoser rammes

VHF var sidste chance
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Med en energisk stemme fortæller Trine Lindenberg Østergaard åbenhjertigt, om de udfordringer hendes psykiske diagnoser giver, og den altødelæggende følelse af at blive tabt på gulvet af et uddannelsessystem, som ikke kan rumme hende.

Derfor var det også ren lykke, da Mariagerfjord Gymnasium meddelte, at hun var blevet optaget på VHF-uddannelsen. Selvom det betød, at hun skulle flytte fra Frøstrup i Sønderjylland til Randers, og derefter pendle til Hobro i tre år for at kunne tage en gymnasial uddannelse.

“Autismespektrumforstyrrelser bør ikke have patent på en gymnasial uddannelse for sårbare unge. Os med andre psykiske diagnoser bliver tabt. VHF var min sidste chance for at få en studenterhue,” siger Trine Lindenberg Østergaard.

I 2016 blev hun student med det højeste snit i sin klasse. Og i dag læser hun jura på Aarhus Universitet. VHF-uddannelsen har reddet Trine Lindenberg Østergaards liv. Det er hun ikke i tvivl om.

“På VHF fik jeg struktur, tryghed, faglig hjælp og menneskelig støtte. Lærerne er fantastiske og kompetente. På VHF fik jeg endelig en chance,” siger Trine Lindenberg Østergaard.

Politikerne skal tage ansvar
Den chance, som Trine Lindenberg Østergaard fik, kan Mariagerfjord Gymnasium snart ikke længere give til sårbare unge.

Undervisningsministeriet vil ikke godkende VHF-uddannelsen som en ASF-uddannelse, altså en gymnasial uddannelse for unge med diagnoser indenfor Autisme Spektrum Forstyrrelser.

Det skyldes, at VHF optager elever med diagnoser udenfor ASF-spektret. Desuden taler skolens geografiske placering i Hobro også i mod, da der ligger autismeklasser i både Randers og Aalborg.

Når VHF ikke kan blive permanentgjort, betyder det, at skolen ikke modtager ekstra økonomisk støtte til specialklasserne.

Den ressourcekrævende uddannelse er derfor finansieret ved hjælp af almindeligt taxametertilskud og fondsstøtte, som skolen har søgt. Men nu rækker midlerne ikke længere.

“Politikerne skal tage ansvar for de mange sårbare unge, som er uddannelsesparate men behøver ekstra støtte for at gennemføre en gymnasial uddannelse. Jeg kan ikke forstå, hvordan man kan fratage unge med bestemte funktionsnedsættelser retten til en gymnasial uddannelse ,” siger Karen Inge Taasti, som er koordinator og underviser på VHF-uddannelsen.

En succes som ikke må slutte
Trine Lindenberg Østergaard er en succeshistorie. Eksamensangst, præstationsangst og øget stressniveau var baggrunden for, at den unge jurastuderende umuligt kunne have gennemført en almindelig gymnasial uddannelse.

Men på VHF lykkedes det, og Trine Lindenberg Østergaard fortæller også, at størstedelen af hendes klassekammerater er i gang med en videregående uddannelse. Langt de fleste af eleverne på VHF fortsætter på en videregående uddannelse, fortæller VHF-koordinator Karen Inge Taasti.

“Eleverne gennemgår en kæmpe udvikling på VHF. Det er fantastisk at være vidne til. Så vi kæmper videre, for det er det hele værd,” siger Karen Inge Taasti.

Gymnasieskolen vil i den kommende tid følge op på, hvordan det går eleverne på Mariagerfjord Gymnasiums VHF-uddanelse, og om politikerne ser en fremtid for uddannelsen.

Hvad er VHF?

• VHF (visiteret hf) er specielt tilrettelagt hf-uddannelse for normaltbegavede unge med ADHD, autismespektrum-tilstande og tilgrænsende vanskeligheder.
  • Klassestørrelsen er cirka 14 elever.
  • I undervisningen bliver der lagt vægt på ro, overskuelighed og en struktureret pædagogik.

Kilde: Mariagerfjord Gymnasium