jeganbefaler-banner

Michael Haahr Friis anbefaler

Hvilke medier og bøger er svære at undvære? Hvilke elementer i undervisningen fungerer godt? En lærer kommer her med tre faglige anbefalinger.

Fag: Kemi, biologi og bioteknologi

Arbejdssted: Kold Tekniske Gymnasium

Fortalt til: Marie Rohleder

Michael Haahr Friis anbefaler Khan Academy

Khan Academy

“Jeg bruger den amerikanske hjemmeside Khan Academy til at differentiere undervisningen. Hjemmesiden har videoer, opgaver og øvelser på ­alle niveauer. Til mit hold i kemi har jeg oprettet et klasserum, hvor jeg kan give eleverne lektier for. Så siger jeg for eksempel, at de skal optjene 1.000 point ved at løse opgaver om det perio­diske system eller om kemiske bindinger.

Det smarte ved programmet er, at det autogenererer opgaver efter elevernes niveau. Hvis en elev bliver ved med at svare rigtigt, får eleven automatisk lidt sværere opgaver og omvendt. Programmet giver også små hints som en hjælp til de fagligt svage elever. Når eleven svarer rigtigt, kommer der konfetti og festlige lyde på skærmen, og det, synes eleverne, er skægt.

Jeg kan også se, hvilke opgaver den enkelte elev har svært ved. Det giver mig en god føling med niveauet. Jeg bruger typisk hjemmesiden som en sekvens på 20 minutter i undervisningen. Det giver mig tid til at hjælpe de fagligt svage elever, fordi jeg ved, at de dygtige bliver ­udfordret.”

Hands on i laboratoriet

“Jeg forsøger at lade eleverne være i laboratoriet så meget som muligt og tage dem med på udflugter. Det handler om at vække deres nysgerrighed og lyst til at opleve. I natur­videnskab kan du altid lære nyt. I stedet for at gennemgå teori på tavlen laver jeg et demonstrationsforsøg i laboratoriet.

Vi har lige haft om fordøjelsessystemet og spyt. Her lavede eleverne forsøg med deres eget spyt, og på 90 minutter fik de lært om nedbrydningen af kulhydrater.

Man skal ikke spare på laboratorieundervisningen. Jeg tager også eleverne med på universitetet for at vise dem, hvad teorien bruges til. Så forstår de bedre, hvorfor de for eksempel skal lære om algedyrkning.”

Den faglige forening

“Jeg er hyppig bruger af hjemmesiden biofag.dk, som Foreningen af Danske Biologer står bag. Der finder jeg ofte inspiration til undervisningsforløb. Jeg deltager også på flere af foreningens kurser.

Den årlige biokonference er årets højdepunkt. Biologer fra hele landet samles, og så er der liv og glade dage og masser af inspiration. Sidst lavede vi en øvelse, der hed ‘del og byt’, hvor vi skulle bytte idéer med hinanden.

Jeg blev inspireret til at arbejde mere med biodiversitet. Det kan man gøre ved eksempelvis at grave et par firkanter på to gange to meter i græsplænen. I løbet af det næste års tid skal eleverne observere, hvordan naturen flytter ind igen. Øvelsen handler om at sammenligne græsplænenatur og biodiversitet, og måske kan eleverne tage det med hjem og gøre det samme i forældrenes haver.”