Med sport skal land bygges
Irak

Med sport skal land bygges

Årets Operation Dagsværk-kampagne skal give de danske gymnasieelever et andet billede af Irak end det krigsramte og etniske splittede, som dominerer de danske medier. Derfor går kampagnepengene i år til med sport at bygge bro mellem etniske grupper og engagere unge irakere i foreningslivet.

Tekst_ Morten Jest

”Et af vores fokusområder i årets Operation Dagsværk-kampagne er fordomme i Irak, så hjemmefra havde jeg forventet, at de unge ville være mere opdelt i grupperinger. Men jeg synes ikke, det er så tydeligt,” siger 20–årige Marta Christiani Skov, mens hun kigger ud over de forårsgrønne bakker, der omkranser den kurdiske provinsby Halabja, som lige kan anes gennem disen i dalen.

Hun er frivillig i Operation Dagsværk for anden gang, og har lige interviewet én af de unge irakere, som Dagsværk-gruppen er taget afsted for møde ansigt til ansigt. En ung kvinde, som blev født under Saddam-regimets giftgasangreb på kurderne i det nordlige Irak i 1988, og som stadig kæmper med påvirkningen fra giften i hendes lunger og de fordomme om arabere, som angrebet på kurderne har efterladt i hende. Ved at præsentere de danske gymnasielever for et mere alsidigt indtryk af de irakiske unge i kampagnen, håber Operation Dagsværk at ændre på billedet af Irak som et etnisk og sekterisk splittet land.

Alternativt projekt
Marta Christiani Skov er i Irakisk Kurdistan sammen med de andre frivillige og nogle ansatte i Dagsværk-gruppen for at indsamle materiale til årets kampagne på gymnasierne. Og så skal de møde de unge irakere, som Operation Dagsværk indirekte støtter gennem årets modtager af kampagnepengene – organisationen Cross Cultural Projects Association (CCPA). I modsætning til tidligere samarbejdsorganisationer, som typisk satser på traditionelt udviklingsarbejde, har CCPA en lidt anden tilgang.

”Organisationen har et alternativt fokus på uddannelse til foreningsdeltagelse og græsrodsledere i stedet for de klassiske udviklingsprojekter, som typisk handler om skolegang,” fortæller kampagneleder Mia Beyer om valget af CCPA.

Undervejs på rejsen blev hun bekræftet i, at projektet, som er sat til at løbe mellem 2013 og 2015, udfylder et stort behov hos de unge irakere.

”Vi har mødt mange unge, som har ambitioner, drømme og vil have en positiv fremtid, men de mangler en platform eller et springbræt til at føre det ud i livet, siger Mia Beyer.

Fodbold og foreninger
De rammer forsøger CCPA at skabe med projektet i Irak, som har rødder i den Skandinaviske foreningsmodel. Organisationen har flere års erfaringer med at oprette fodboldskoler og uddanne frivillige foreningsledere i konfliktområder, og også i Irak skal sporten være udgangspunktet for indsatsen.

”Vi har i første omgang valgt sport som vores arbejdsværktøj, men de unge kan også bruge det til at skabe andre slags foreninger. Det vigtigste er at få gang i deres engagement,” siger Jens Juul Petersen, som er organisationens Mellemøstkoordinator.

På turen gav CCPA eksempler på deres arbejdsmetoder, så Dagsværk-folkene kunne se, hvordan organisationens projekter fungerer i praksis. CCPA har tidligere haft succes med et lignende projekt i Libanon, hvor unge på tværs af religiøse og etniske skel blev involveret i arbejdet med sportsforeninger og fodboldklubber. Behovet for inklusion er ifølge Jens Juul Petersen enormt i Irak, hvor næsten halvdelen af de 30 millioner indbyggere er under 20 år, og mange føler sig sat udenfor både skolesystemet og arbejdsmarkedet.

Hul i fordomsmuren
Signe Hedeskov, som også er frivillig for anden gang, synes i højere grad end veninden Marta, at de etniske skel og fordomme hurtigt kommer frem hos de irakiske unge. Efter de mange interviews med både bloggere, skoleelever, studerende og imamer, mærker hun, at de er meget bevidste om, hvad de synes om hinanden.

”Det er lidt svært at komme under overfladen på dem, for udadtil udtrykker de sig meget firkantet om hinanden. Men de er alligevel mere åbne, end jeg havde troet,” siger hun i forårssolen uden for Halabja.

CCPA vil bidrage til at gennembryde fordomsmuren mellem de unge, og derfor stiller organisationen store krav til sine partnerorganisationer rundt omkring i Irak, fortæller Jens Juul Petersen.

”Vores partnere skal inddrage alle slags grupper i aktiviteterne. Deltagerne skal være blandede både religiøst og kønsmæssigt.”

Det er et budskab, som også gerne skulle ramme de unges forældre. For først når de begynder at forstå, at det er i orden, at lade sit barn tage til en anden etnisk bydel, for at spille en fodboldkamp, er udviklingen på rette spor.

Mens den lille bus med hele Operation Dagsværk-holdet rasler over de hullede veje fra Halabja med kurs mod landsdelens hovedstad Erbil og lufthavnen med flyet hjem mod Danmark, slapper Marta endelig af efter nogle intense dage i den kurdiske del af Irak.

”Det har været enormt positivt at opleve den enorme gæstfrihed og åbenhed hernede, men det er også meget udmattende at være afsted med Dagsværk. Vi skal nå at indsamle rigtig meget information på kort tid. Og det skal være godt, for vi bygger alt vores materiale på det, vi indsamler hernede.”