For mange vil være Ny Nordisk Skole
nns__176

For mange vil være Ny Nordisk Skole

Der har været så stor interesse for Ny Nordisk Skole-projektet, at nogle institutioner må vente til næste skoleår med at starte projektet op.

Der er rift om pladserne til at blive Ny Nordisk Skole. Mere end 350 institutioner har meldt sig til første runde af forsøget. Men der er kun plads til 200. Ministeriet for Børn og Undervisning skal nu tage stilling til, hvilke institutioner der får lov til at starte op.

Elever skal udfordres
36 gymnasiale institutioner og 20 institutioner med både gymnasie- og erhvervsuddannelser har søgt om at blive Ny Nordisk Skole.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini er begejstret over den store tilslutning:
”Det er befriende og enormt opløftende at mærke den store lyst til selv at gå i gang med at forbedre praksis. Ny Nordisk Skole har som sit første mål, at alle børn skal udfordres, så de bliver så dygtige, de kan. Det er der nu over 350 institutioner, der har sagt, at de gerne vil samarbejde med hinanden om,” siger hun.

Sparring og pædagogisk vejledning
Alle ansøgere vil op til juleferien få et brev fra Ministeriet for Børn og Undervisning med besked om, hvorvidt de er en del af de 200 udvalgte Nye Nordiske Skoler.
Første runde starter 1. januar 2013. Institutionerne vil få sparring og pædagogisk vejledning fra eksperter under projektet.

Klar til næste runde
For dem, der ikke kommer med i første runde, og dem, der ikke nåede at få udformet en ansøgning, har ministeriet valgt at fremrykke næste ansøgningsrunde. Fristen bliver 3. juni 2013, så man kan gå i gang med arbejdet i det kommende skoleår.