Levende poeters klub
No image

Levende poeters klub

Brian Lorenzen mener, at gymnasierne har for få talenttilbud i de humanistiske fag. Derfor har han i år oprettet et særligt tilbud for litteraturnørder på Aalborghus Gymnasium og HF.

"Jeg har i flere år haft lyst til at lave noget undervisning for elever, der interesserer sig for litteratur. Sidste skoleår prøvede jeg nogle ting af, men først i år er tilbuddet for alvor kommet i gang. Jeg har stjålet nørdbegrebet tilbage fra naturvidenskabsfolkene og kalder eleverne for litteraturnørder. Man kan nemlig også sagtens være en humanistisk nørd. Der er en tendens til, at gymnasiernes tilbud til særligt talentfulde elever kun er inden for matematik, fysik og kemi. Humanistisk talentarbejde er ikke værdsat i samme grad. Derfor er der brug for et initiativ som det her.
Eleverne skal ikke have høje karakterer for at være med. Eneste krav er, at de har lyst til at arbejde med litteratur. Vi læser og analyserer dansk og engelsk litteratur og arbejder med kreativ skrivning. Mange af eleverne kan godt lide at skrive selv. De er som regel lidt indadvendte og har typisk kun skrevet til skrivebordsskuffen, fordi det ikke lige har passet til den almindelige undervisning. Her kan de få en succesoplevelse, fordi der er plads til anderledes arbejdsformer.
De første gange dukkede 18 elever op. Nu er der omkring 12. Vi mødes halvanden time hver anden uge. Tilbuddet ligger i undervisningstiden. Har de anden undervisning, får de fri fra den. Det rammer ikke de samme fag hver gang, for litteraturundervisningen ligger om eftermiddagen på forskellige ugedage.
Eleverne har fået et grundkursus i litteraturteori, hvor vi har arbejdet med både danske og engelske tekster. Det har givet dem en masse begreber til at snakke om litteratur med. Vi har blandt andet arbejdet med fortællertyper, metaforteorier og periodeforståelse. Vi har læst mange forskellige typer tekster og snakket om dem. Hvad er forholdet mellem fiktion og non-fiktion? Hvornår er noget et digt, og hvornår er det et essay? Vi har også beskæftiget os med nyere digtning, blandt andet spoken word og poetryslam, og snakket om, hvad fællestrækkene er for teksterne. Når vi diskuterer teori, er det meget på baggrund af det, eleverne i forvejen læser i deres fritid. På halvanden time når vi kun at læse små bidder. Og så har eleverne selv skrevet en masse. Jeg giver dem feedback på alt, hvad de skriver, og de lærer også at give hinanden kritik.
Forskellen fra den daglige undervisning er, at tingene bliver pillet ud af det enkelte fag og bliver til noget generelt. Det kan de så bruge til at reflektere tilbage på det enkelte fag: Hvordan passer det her ind i det, vi lige har haft om romantikken i dansk? Hvordan passer det her med det, vi ved om modernisme fra engelsktimerne? På den måde får de en overbygning på fagene. Normalt arbejder vi fra et fag og ud i de andre fag. Her arbejder vi fra den almene interesse og ud i faget. Det gør, at eleverne lettere kan få et overblik og bruge kompetencerne bredt på tværs af fagene.
Eleverne siger, at det er fedt at komme i dybden med det, de brænder for. Det er der ikke mulighed for i den daglige undervisning, hvor klassekammeraterne ikke nødvendigvis har samme talent og interesse for at arbejde med litteratur. Tempoet er enormt højt, når vi diskuterer, og de føler sig hjemme, fordi de diskuterer med ligesindede. For mig er det også en mulighed for at lave de ting, jeg ikke kan lave i den almindelige undervisning. Det er en sandkasse, hvor jeg kan prøve emner og metoder af. Og eleverne er gode kritikere. Jeg ved, de vil sige til, hvis tingene ikke virker.”

Brian Lorenzen
ALDER: 35 år