OK 15: Lavlønsskoler skal have gang i lokallønnen
Penge besparelse Shutter

OK 15: Lavlønsskoler skal have gang i lokallønnen

Nu skal der gang i lokallønnen på erhvervsgymnasierne, blev parterne enige om ved OK 15. Højst nødvendigt, mener GL.

På flere erhvervsgymnasier udgør den lokale løn meget lidt på lærernes lønsedler. Det skal et nyt såkaldt partsprojekt forhåbentligt lave om på.

Ved overenskomstforhandlingerne blev det aftalt at lave en særlig indsats for at få gang i lokallønnen på erhvervsgymnasierne.

”Der er rigtig store forskelle på, hvor meget decentral løn bliver brugt på de forskellige erhvervsgymnasier. Nogle steder bliver det stort set ikke brugt, og det betyder, at lærerne på de skoler ganske enkelt sakker bagud lønmæssigt,” siger Ronald Karlsen, som er formand for GL’s overenskomstudvalg og sad med ved forhandlingerne om overenskomsten for erhvervsgymnasierne.

Forskel på skoler
Lokallønnen på erhvervsgymnasierne udgør seks procent af den samlede løn, mens det tilsvarende tal er 10 procent på stx. De seks procent er dog et gennemsnit. På nogle skoler bruger ledelsen lokallønnen som et aktivt ledelsesinstrument, andre steder er det nærmest ikke eksisterende.

”Det betyder, at vi har skoler, som er ved at udvikle sig til lavlønsskoler i sektoren, hvor lærere med samme anciennitet tjener mærkbart mindre end på naboskolen,” siger Ronald Karlsen.

Akademikerne (tidligere AC), som forhandler overenskomst på vegne af GL’s medlemmer på erhvervsgymnasierne, og Moderniseringsstyrelsen er nu blevet enige om et såkaldt partsprojekt om lokalløn.

Der skal afholdes workshops for tillidsrepræsentanter og ledere på erhvervsgymnasierne. Formålet er at understøtte erhvervsgymnasierne i at arbejde med, hvordan man kan bruge den lokale løndannelse til at motivere, anerkende og belønne den gode undervisning, som det hedder i aftalen.

Mindre overarbejde
Regeringen og Moderniseringsstyrelsen har længe ønsket at få sat yderligere skub på den lokale løn i den offentlige sektor. Det er dog de enkelte skoler, som skal afsætte midler til den lokale løn.

Ronald Karlsen mener, det bør være muligt for skolerne at prioritere lokalløn. Han peger på, at der før OK 13 på mange erhvervsgymnasier blev udbetalt forholdsvis mange penge for overarbejde.

”Det gør man ikke i nær samme grad i dag, så det burde være muligt at finde midler til lokal løndannelse,” siger Ronald Karlsen.