Lærere får løntillæg på baggrund af elevevalueringer
Pengesedler

Lærere får løntillæg på baggrund af elevevalueringer

Aalborg Handelsgymnasium vil bruge elevevalueringer som udgangspunkt for at give løntillæg. Tiltaget er misforstået, mener GL.

Aalborg Handelsgymnasiums elever vil i fremtiden måske opleve, at deres lærere er ekstra søde mod dem.

I en forsøgsordning har skolen nemlig afsat en lønpulje, hvor elevernes evalueringer af lærernes undervisning har været udgangspunkt for, hvilke lærere der får del i en specielt afsat lønpulje.

Ronald Karlsen, der sidder i GL’s hovedbestyrelse og er afgående formand for overenskomstudvalget, mener, at det er en helt forkert brug af elevevalueringerne. Det er ikke kun den store usikkerhed, der er forbundet ved at bruge elevernes udsagn, som bekymrer ham.

”Jeg synes, de bruger et værktøj, der har en værdi i sig selv, til noget helt andet end dets formål. Det her er en stor fejltagelse,” siger Ronald Karlsen.

Selvom Roland Karlsen ikke kender til udformningen af skolens elevevalueringer, mener han, det er uheldigt at bruge elevevalueringer til andet end deres hovedformål.

En vurdering af undervisningen
Ifølge Roland Karlsen er det ikke bare en fejl, at ledelsen bruger evalueringsredskaber til at vurdere, hvilke af skolens lærere der skal have løntillæg.

”Dybest set skal en elevevaluering ikke være en vurdering af læreren, men af undervisningen – og herunder lærerrollen,” siger Ronald Karlsen.

Han mener derfor, at Aalborg Handelsgymnasiums tiltag er bygget på en misforstået sammenhæng.

Populær blandt eleverne
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) lagde i forbindelse med OK 15-forhandlingerne op til, at erhvervsskolerne skulle give mere i lokallønstillæg med udgangspunkt i den gode undervisning.

Ifølge Ronald Karlsen har det dog ikke været GL’s intention, at skolerne skal bruge elevevalueringer til at belønne den enkelte lærer.

”Det er slet ikke tankegangen bag vores fokus på den gode undervisning, at læreren skal have mere i løn, hvis man er populær blandt eleverne,” siger Ronald Karlsen.

Hverken tillidsrepræsentant eller rektor på Aalborg Handelsgymnasium har ønsket at udtale sig om tiltaget i denne artikel.