Lærere afskediges i bundter på VUC
Afskedigelse kvinde

Lærere afskediges i bundter på VUC

Mange lærere mister i disse måneder deres job på VUC. Fire års besparelser og færre elever giver krisestemning i sektoren.

VUC er ramt af regulære masseafskedigelser i disse måneder. Og i hele sektoren er det tydeligt, at de trængte tider langt fra er overstået på trods af, at omprioriteringsbidraget er stoppet i år.

HF & VUC FYN har i denne uge indledt en afskedigelsesrunde, som svarer til 20 fuldtidsstilllinger. KVUC i København har været igennem en runde, hvor 26 lærere enten er blevet afskediget eller varslet ned i tid. I Nordjylland har 15 VUC-lærere netop modtaget deres afskedigelsesbrev. Og sådan kan man blive ved.

“Det er den største afskedigelsesrunde, vi nogensinde har haft,” siger rektor på HF & VUC Fyn, Stig Holmelund Jarbøl. Han siger, det er for tidligt at afgøre, hvor mange lærere den aktuelle afskedigelsesrunde kommer til at berøre.

Han sidder også i bestyrelsen for Danske HF & VUC – lederne og bekræfter, at det er hele sektoren, som er ramt af krisen.

“Alle er ramt af fire års besparelser, og så er der samtidig stor elevnedgang på grund af konjunkturerne i dansk økonomi,” siger han.

Gymansieskolen.dk har talt med fem VUC-centre, som alle fortæller, at de især har mærket en stor nedgang af elever på hf-enkeltfag. Ledigheden i Danmark er lav, og så vælger mange unge og voksne at tage et job frem for at uddanne sig.

Elevnedgangen rammer som en mavepuster for sektoren, der i de sidste fire år har taget imod flere økonomiske slag.

Lukker etage ned
Længere vestpå mærker man også krisen.

“Det er jo tydeligt at se, at der ikke er så meget aktivitet som tidligere. Vi har lukket en etage ned for at spare på rengøring,” siger tillidsrepræsentant på VUC Vest i Esbjerg Steffan Bøgelund Søbye.

På VUC Vest er seks lærere varslet afskediget, og derudover er flere blevet varslet ned i tid. Det sker, efter der også sidste år blev afskediget lærere samtidig med, at årsvikarer og lærere, der er gået på pension, ikke er blevet erstattet af nye ansigter.

“Der er en trykket stemning på skolen, selvom de fleste afskedigede kolleger har taget det pænt. Vi kan jo godt se, at der ikke er så meget aktivitet,” siger han.

VUC-sektoren er sendt til økonomisk tælling. Jeg tror slet ikke, politikerne er klar over, hvor hårdt VUC er ramt.

Erik Ernø-Kjølhede, rektor
Aarhus HF & VUC

Besparelse på besparelse
VUC har som andre ungdomsuddannelser været ramt af omprioriteringsbidraget på to procent i 2016, 17, 18 og 19. Derudover er der blandt andet også skåret i taxameteret for online-undervisning/fjernundervisning, gymnasiale suppleringskurser og ordblindeundervisning. Ifølge Danske HF & VUC har sektoren skullet spare, hvad der svarer til 15 procent i de sidste fire år.

Samtidig har VUC mistet en del kursister til den nye Forberedende Grunduddannelse (FGU), nemlig de unge under 25 år på Almen Voksenuddannelse (AVU).

Sendt til tælling
“VUC-sektoren er sendt til økonomisk tælling. Jeg tror slet ikke, politikerne er klar over, hvor hårdt VUC er ramt,” siger Erik Ernø-Kjølhede, der er rektor på Aarhus HF & VUC.

Han har lavet et regnestykke, som viser, at Aarhus HF & VUC alt andet lige har 30 millioner kroner mindre at drive institutionen for i forhold til i 2015.

I december blev lærergruppen i Aarhus reduceret med det, der svarer til 12 fuldtidsstillinger. Nogle gik på pension, nogle gik frivilligt ned i tid, og andre blev varslet ned i tid.

“Syv lærere er desværre også blevet afskediget,” siger han.

Det er en svær situation, for det er ikke nemt at gå ud og få et arbejde på et gymnasium lige nu.

Lene Yding, rektor
HF&VUC Nord

Afskediger igen
Københavns VUC har netop været igennem en afskedigelsesrunde, som har berørt 25 lærere. Nogle er blevet afskediget, og andre er varslet ned i tid, og alt i alt svarer det til 20 årsværk i hf-afdelingerne.

KVUC har været igennem afskedigelser før.

“Det er forbandet, at vi er nødt til at sige farvel til gode medarbejdere igen. Det er dybt kompetente mennesker, som mister deres job,” siger rektor Anita Lindquist Henriksen.

Hun forklarer, at KVUC har oplevet en nedgang af elever på hf enkeltfag på 10 procent i forhold til i 2018.

“Nedgangen af elever kommer oveni, at vi er presset på økonomien efter massive taxameterbesparelser og tab af kursister til FGU,” forklarer hun.

Nordjyske lærere mister jobbet
På HF&VUC Nord i Nordjylland har 14 lærere netop modtaget et afskedigelsesbrev med opsigelse til 1. august, hvilket svarer til 10 procent af lærerne.

Rektor Lene Yding siger, at afskedigelserne først og fremmest skyldes en stor nedgang af kursister på hf-enkeltfag. Nedskæringerne i de sidste fire år gør det blot endnu mere vanskeligt at få økonomien til at hænge sammen.

“Vi er kede af at sige farvel til medarbejderne. Det er en svær situation, for det er ikke nemt at gå ud og få et arbejde på et gymnasium lige nu,” siger Lene Yding.

50 millioner kroner til sektoren
Et bredt flertal i Folketinget har bevilget 50 millioner kroner over fire år til lukningstruede VUC-afdelinger.

Lene Yding er glad for, at pengene er bevilget, men hun minder om, at i forhold til hvad der er blevet skåret på VUC i de sidste fire år, så er 12,5 million kroner om året ikke alverden.

“Der er 16 lukningstruede afdelinger i landet, som skal dele 12,5 million kroner. Vi er glade for det politiske signal om at støtte VUC og betragter det som det første skridt i den rigtige retning. Vi glæder os til at se de næste skridt, som skal rette op på VUC,” siger Lene Yding.