Minister overvejer overvågning af eleverne
eksamen

Minister overvejer overvågning af eleverne

Elevernes skærme og aktiviteter på internettet til eksamen skal måske overvåges i fremtiden, siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V). Ekspert mener overvågning er ude af proportioner.

Overvågning af elevernes skærme kan blive næste skridt til at bekæmpe snyd til eksamen.

I et svar til gymnasieskolen.dk skriver undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V):
“I fremtiden kan vi måske være nødt til at overvåge elevernes skærme under prøverne og overvåge, hvordan de har brugt internettet under deres eksamen.”

I den nye gymnasiereform bliver sanktioner for snyd skærpet.

“Samtidig ser vi på tekniske muligheder for at begrænse elevernes muligheder for at snyde. Der er mange muligheder, men ingen, der løser alle problemer,” skriver Ellen Trane Nørby.

Overvågning kan altså være en af de tekniske løsninger, som ministeren omtaler. Det kan for eksempel være en løsning, hvor et system registrerer og logger elevernes aktiviteter på skærmen under eksamen.

Overvågning er for efterretningstjenester
Christian Panton, som er it-sikkerhedskonsulent og medstifter af den it-politiske NGO, Bitbureauet, mener dog, det er en glidebane at begynde at overvåge elevernes skærme og logge informationer fra deres private computere.

“Proportionerne passer ikke sammen. Overvågning af computere er et værktøj for efterretningstjenester og til bekæmpelse af for eksempel narkokriminalitet. Jeg synes ikke, eksamenssnyd skal bekæmpes med overvågning,” siger Christian Panton.

Han mener, at overvågning risikerer at krænke privatlivet.

“Vores computere er en meget privat ting og nærmest en forlængelse af os selv. Der kan være private ting, som kommer frem under en overvågning, som eleven ikke ønsker andre ser,” siger Christian Panton.

Ifølge ham er der også en sikkerhedsmæssig risiko forbundet med overvågning af elevernes computere.

“Når andre får potentiel adgang til din computer, er der også en sikkerhedsrisiko for, at serveren bliver hacket, og at andre dermed kan få adgang til dine oplysninger,” siger Christian Panton.

SDU gør det allerede
På Syddansk Universitet (SDU) bliver de studerende dog allerede nu overvåget til eksamen. Systemet Exam Monitor kører på den enkelte studerendes computer under eksamen.

Systemet tager screenshots under prøven og registrerer og gemmer elevernes aktiviteter under prøven.

“Vi kan se, hvis en studerende kommunikerer med andre under eksamen, og hvilke hjælpemidler de bruger,” siger it-chef Kurt Gammelgaard Nielsen.

Ifølge Kurt Gammelgaard Nielsen har universitetet haft mange overvejelser om, hvorvidt det var for stort et indgreb i privatlivets fred.

“De studerende er informeret om det inden eksamen. Overvågningen er en proces, som kun kører under eksamen, og den enkelte studerende kan selv gå ind og se, hvad der er blevet logget, og eventuelt om de ønsker at få slettet noget af privat karakter bagefter,” forklarer Kurt Gammelgaard Nielsen.

Studerende går ind for overvågning
De studerende på Syddansk Universitet mener, det er i orden, at de nu bliver overvåget til eksamen.

“I takt med den digitale udvikling er overvågning af eksamen et fint præventivt middel mod snyd. Vi tænker ikke på eksamen som en del af dit privatliv, og vi stoler på, at data efterfølgende bliver behandlet ordentligt,” siger formand for Syddanske Studerende Klaus Rose.

Han peger på, at overvågning af eksamen også er en retssikkerhed for den studerende, hvis vedkommende skulle blive mistænkt for snyd.

Ministeren vil finde løsninger
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby vil drøfte problemer med snyd og eventuelle tekniske løsninger med uddannelsesinstitutionerne.

Hun mener, det vil være interessant at se på en løsning som på SDU, hvor snyd via Dropbox eller sociale medier kan afsløres.

“Men det er også vigtigt at huske, at det hele tiden er en balance mellem, hvad der teknisk kan lade sig gøre, og hvad vi i sidste ende får ud af det. For lige meget hvad vil der desværre nok altid opstå nye tekniske muligheder for at snyde,” skriver Ellen Trane Nørby.

Hun mener også, at de etiske overvejelser om overvågning skal medtænkes i den proces.

“Jeg mener dog, at meget af det håndteres ved, at der er en klar kommunikation om, hvilken type kontrol, eleverne skal være bevidste om, finder sted i forbindelse med eksamen.”