Artikel
Kvalitet skal på international dagsorden
No image

Kvalitet skal på international dagsorden

Lærerorganisationernes internationale arm, Education International, har igangsat en kampagne, som det næste år skal få omverdenen til at få øjnene op for vigtigheden af at investere i kvalitet i uddannelsessystemet.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Paris, første fredag i oktober. På overfladen en dejlig sensommerdag som enhver anden i det franske. Turisterne defilerer som altid i hobetal fra Eiffeltårnet over Champ de Mars. Men få hundrede meter længere mod øst, i Unescos karakteristiske bygninger, er det ikke en dag som enhver anden. Her har repræsentanter fra en lang række af verdens lærerorganisationer indfundet sig til startskuddet på en global kvalitetskampagne koordineret af den internationale paraplyorganisation Education International (EI). 
Det er ellers ikke umiddelbart til at se. Ingen røde faner, ingen bannere med hårdtslående udråb. Det vender vi tilbage til i artiklen Vejen til indflydelse og kvalitet går gennem medansvar. 
“Unite for Quality Education – Better education for a better world” er det overordnede slogan for kampagnen, der skal strække sig over et år og kulminere med en såkaldt World Day of Action på World Teachers’ Day i oktober 2014. Det er koordinatorernes håb, at medlemsorganisationerne vil stå for lokale initiativer, mens der vil blive fælles initiativer omkring en række internationale mærkedage. Formålet med kampagnen er først og fremmest at sætte fokus på nødvendigheden af at sikre, at kvalitetsuddannelse i offentligt regi i fremtiden vil være en verdensomspændende dagsorden i bestræbelserne på en bæredygtig fremtid for kloden og dens samfund. 
“Vi kan se, at offentlig uddannelse befinder sig i en krise. En global kampagne for kvalitetsuddannelse er nødvendig, fordi vi oplever et enormt pres som undervisere. Vi er vidner til en global antilærerorganisationshistorie. En antifagbevægelseshistorie, en proprivatiseringshistorie. Det er ikke lærernes fortælling, der er på dagsordenen. Men kvalitetsuddannelse handler om meget andet og mere end testresultater,” sagde vicegeneralsekretær i EI David Edwards, da arbejdsgrupper og repræsentanter fra medlemsorganisationerne var samlet til en indledende konference i Bruxelles i juni. 
”Det er på tide, at vi får tilvejebragt vores beviser og fortalt vores historier. Hvad der er godt for lærerne, er i sidste ende godt for elever og studerende.”

Nøglen til en fredelig verden 
Samtidig med åbningsseancen i Paris finder et tilsvarende arrangement sted i FN-hovedkvarteret på Manhattan, hvor FN-generalsekretær Ban Ki-moon er ”festtaler” (ham vender vi også tilbage til i artiklen Vejen til indflydelse og kvalitet går gennem medansvar). I Paris er det Unesco-generalsekretær Irina Bokova, der har æren. Hun lægger ud med ros til initiativet, der falder godt i hak med Unescos ”totale engagement i kvalitetsuddannelse”. 
”Det er et af de vigtigste områder for vores arbejde. En god lærer er det vigtigste for at skabe kvalitet. Og vejen til at uddanne de åbne, tolerante og deltagende borgere, verden har brug for. Send bøger og lærere i stedet for tanks og soldater! Men det er ikke nok at rekruttere lærere – de skal uddannes og efteruddannes ordentligt, og det gælder ikke kun i fattige lande,” siger hun og takker alle verdens lærere for deres passion og indsats. 
”I er et bidrag til fred og langtidsholdbar udvikling.” 
Også EI-generalsekretær siden 1993 Fred van Leeuwen lægger ud med budskabet om, at kvalitetsuddannelse er nøglen til en fredelig verden. Men der er lang vej. 
”Vi ved, at lærernes arbejdstid stiger, og at arbejdsforholdene mange steder bliver dårligere, samtidig med at managementprincipper sniger sig ind alle vegne i uddannelsessystemet. Lad os derfor inspirere alle lærere til at advokere for kvalitet, og lad os forpligte myndigheder i hele verden på det – det er der alvorligt brug for,” siger han og afleverer i samme hug en svada til institutioner som Verdensbanken, der har været en af frontløberne i kampen for at køre både offentlig uddannelse og lærernes indflydelse på uddannelsespolitikken ud på et sidespor. 
”Vi vil konfrontere alle elementer, der mener, at lærerne ikke skal blande sig og have indflydelse på noget som helst. Det er oftest de samme elementer, som ønsker at udrydde offentlig uddannelse. Men vi vil konfrontere dem. Vi må som lærere sørge for at drage fordel af enhver lejlighed til at gøre opmærksom på betydningen af retten til kvalitetsuddannelse. Sammen har vi magten til at ændre verden!”

Affære nu 
Der er et stort – og tilsyneladende vedvarende – hul i bestræbelserne på at sikre professionelle, veluddannede lærere bakket op af myndigheder og ledelser for at opnå bedre kvalitet i uddannelser. Udfordringen ligger imidlertid ikke alene i at skaffe det rette antal, men også i at sikre de rette. Således er et af spørgsmålene, som skal diskuteres denne dag, hvad man kan gøre for at tackle manglen. Og hvordan kan lærerne selv blive mere engageret i indsatsen for at forbedre kvaliteten? 
For at lære er det nødvendigt at blive undervist, lyder det retorisk fra direktør Pauline Rose fra Education for All (EFA) Global Monitoring Report (der udgives af Unesco, red. Næste udgave kommer i januar 2014 og vil fokusere på, hvorfor uddannelse er afgørende for udvikling i en verden, der hurtigt forandrer sig). 
”Derfor må vi lytte til lærerne. De udgør rygraden i et kvalitetsfyldt system og ved, hvilke problemer der er i klasserummet, og hvilke løsninger vi skal søge.” 
Halvdelen af verdens lande vil ifølge Global Monitoring Report i løbet af få år mangle omkring 50 procent af den nødvendige lærerstyrke for at opfylde uddannelsesmålene. Således må politikerne tage affære nu for at sikre lærere, efteruddannelse og ordentlige rammer i fremtiden, mener Rose. 
Det er der sådan set ingen, der er uenig i, men Gretchen Kalonji, der er næstkommanderende i Unescos sciencesektion, påpeger, at der også er behov for en tiltagende forståelse for en pædagogisk transformation i sektoren selv, som kan være med til at øge effektiviteten i retning af højere kvalitet. 
”Jeg mener, at et områdes eller lands uddannelse bør fokusere mere på at løse lokale problemer frem for læringsfacts. Det kan for eksempel være fokus på interkulturel forståelse nogle steder, mens andre har helt basale behov som at sikre drikkevand. Det gælder om at gøre undervisningen mere virkelighedsnær.”

Tal skjuler sandheder 
Haldis Holst, vicegeneraldirektør i EI, mener, at der er behov for et wake-up call til beslutningstagerne og dem, der udformer politikken. Hvem er det, vi som samfund skal henvende os til? Det er vigtigt at ramme de rigtige i stedet for altid at pege fingre ad lærerne. Det er ikke dem, der er problemet, lyder det. Netop derfor, mener hun, er det vigtigt, at lærerorganisationerne er sammen om kampen og sammen med partnere som eksempelvis Unesco, OECD, EU med flere. Samtidig advarer hun mod testtyranni og målinger som garant for kvalitet. For tal skjuler ofte vigtige sandheder. 
”Vi befinder os i en kvalitetskrise, men vi skal passe på med ordet krise. For i bestræbelserne på at løse krisen sænker vi ofte ambitionerne – det må helst ikke ske. Vi bør i stedet hæve dem og give lærere, elever, studerende og undervisningen bedre rammer. Det fortjener lærerne med de krav, der stilles til dem,” siger Haldis Holst.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater