Konflikten skaber usikkerhed om studieture
Studierejse

Konflikten skaber usikkerhed om studieture

Hvis konflikten kommer, ramler den direkte ind i forårets studieture. Det er et omdiskuteret problem, som mange gymnasier har svært ved at navigere i.

I disse uger forsøger landets gymnasier at navigere i det kommende konfliktkaos. Her er elevernes studieture, som mange steder meget ubelejligt ligger i april måned, en af de helt store forhindringsbaner, som ingen rigtig ved, hvordan skal forceres.

Som udgangspunkt anbefaler Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), at ledelsen ikke sender elever på studietur i dagene før den 10. april, når man kender risikoen for en lockout.

Når man snakker med rektorerne fra gymnasier landet over, står der “afventer” i panden på de fleste. Som en computer der loader og loader.

Rektor på Sct. Knuds Gymnasium har sendt 12 spørgsmål til Undervisningsministeriet, for hun er ved at revne af utålmodighed. Skolen har 10 klasser, som skal på studietur til april.

“Jeg er hamrende bekymret. Vi venter på en klar udmelding fra ministeriet, så vi kan finde ud af, hvad der rent juridisk er op og ned omkring studieture. Det er noget biks,” siger Susan Mose, rektor på Sct. Knuds Gymnasium i Odense, som er et af de 19 gymnasier, der er udtaget til strejke.

Hvad ved vi nu?
Moderniseringsstyrelsen skriver om tjenesterejser i sin vejledning om overenskomstmæssige konflikter, at ansatte ikke kan tage på en tjenesterejse efter en konflikt er iværksat. En studietur er det samme som en tjenesterejse.

Tjenesterejser, som er begyndt før eller under konflikten, skal afbrydes, når konflikten træder i kraft.

“Det står meget klart i Moderniseringsstyrelsens vejledning, at man ikke kan sende lærere og elever på studietur, hvis en konflikt er iværksat. Det er GL helt på linje med,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL.

Hvis lockouten træder i kraft den 10. april, aflyses de studieture, hvor afrejse er under en lockout. Det bliver først rigtig svært, hvis afrejsedagen ligger lige før den 10. april.

For hvis en 2.g-klasse rejser til Malta den 8. april, og alle gymnasielærere lockoutes den 10. april, skal deres lærere tage hjem med første trafikforbindelse.

GL mener, at ledelsen ikke bør sende klasser på studietur i en periode, hvor der er udsendt konfliktvarsel.

Ledelsen må ikke være stand-in
Ledere og tjenestemænd, som ikke er omfattet af konflikten, må ikke tage med på studietur i stedet for de overenskomstansatte lærer. Den eneste undtagelse er, hvis den pågældende leder i forvejen var planlagt til at tage med på studietur. Ellers er det konfliktramt arbejde.

Studieture handler om fællesskab og faglighed. Når 2.g’erne sveder over opgaver og afleveringer, er studieturen typisk et kærkomment pusterum.

Hættetrøjerne med klassens navne og fællestegningen bagpå trækkes over hovedet, og minderne om fredag aften i den fremmede storbys natteliv kalder smil frem blandt klassekammeraterne. Derfor forsøger skolerne også at gøre, hvad de kan for at undgå at aflyse studieturen.

Hvis en forælder vil tage med på sit barns studietur, ser de akademiske fagforeninger det som arbejde, der er omfattet af overenskomsterne. Er der tale om forældre, der ikke er medlemmer af en akademisk fagforening, vil forældrene være strejkebrydere, hvis de tager med.

Hvis forældrene er medlem af en fagforening, hvor medlemmerne er omfattet af konflikten, så er det konfliktramt arbejde.

Desuden er det vigtigt at have in mente, at flyvelederne er omfattet af konflikten – hvilket betyder, at ingen fly vil starte eller lande i Danmark – og Banedanmark har også meldt ud, at store dele af jernbanetrafikken må indstilles, hvis strejken realiseres.

En økonomisk bombe
På Alssundgymnasiet i Sønderborg er der fire klasser, som risikerer at måtte lade pas og billetter ligge tilbage i skuffen. For afrejsedagene til Korsika, Barcelona og Skotland ligger lige op til den 10. april.

“Vi afventer situationen. Vi venter til ret tæt på deadline, før vi tager stilling til, om studieturerne skal aflyses. Vi forsøger at navigere i kaosset,” siger Martha Sandvad, uddannelsesleder på Alssundgymnasiet Sønderborg.

En anden knast er økonomien. For hvem skal betale for den eventuelle hjemtransport af fire gymnasieklasser fra alle dele af Europa? Det kan lynhurtigt blive en bombe under et gymnasiums økonomi.

I GL’s konflikt ABC skelnes der mellem, om studieturen er startet før eller efter, der er afgivet konfliktvarsel. Hvis rejsen er startet efter modtagelsen af konfliktvarslet, er det arbejdsgiveren, der som udgangspunkt betaler for yderligere rejseomkostninger.