De færreste uger ligner hinanden, så jeg kan ikke sige, at dette var en typisk uge. I denne uge har jeg arbejdet 48 timer, og det ligger nok lidt over det normale, fordi jeg har rettet studieretningsprojektopgaver. Jeg fik til gengæld ikke tid til at arbejde på det udviklingsprojekt, jeg er en del af på CPH West, som handler om at øge fokus på læring og motivation for at gå i skole.
Min arbejdsuge begyndte søndag aften, da jeg skulle forberede en erhvervscase om Peter Larsens Kaffe A/S, som eleverne skulle lave en tværfaglig opgave om i afsætning og virksomhedsøkonomi. Jeg bliver nødt til at forholde mig til de nyeste former for markedsføring, for at min undervisning er opdateret. Jeg inddrager mange artikler og informationer fra massemedierne om forhold i omverdenen, for ellers bliver undervisningen uinspirerende.
Jeg tjekker altid min mails klokken 6 om morgenen, da der kan være nogle elever, som skriver sent til mig. Jeg svarer eleverne hurtigt, og når de for eksempel laver studieretningsopgaver, chatter jeg med dem i weekenderne – det er jo der, de sidder og producerer og har brug for hjælp.
Jeg har haft lidt over 20 timers undervisning i denne uge, her tæller jeg også vejledning og prøveeksamen med, hvor eleverne fremlægger deres erhvervscase. Det varede fra klokken 8 til 15 om onsdagen. Jeg mener ikke, at undervisning kun kan defineres som at stå foran en klasse, det giver ikke et reelt billede.
Jeg er sammen med mine børn om eftermiddagen, og når de så er lagt i seng om aftenen, sætter jeg mig ofte til at arbejde. Så på den måde har jeg aldrig rigtigt fri. I denne uge har jeg arbejdet fire aftener om ugen.
Jeg brokker mig ikke, jeg er rigtig glad for mit arbejde som gymnasielærer. Men jeg mener, at alle har for travlt med at have en holdning om at være gymnasielærer, selv om de ikke ved noget om det. Vi bliver målt med øjne, som ser på gymnasiet med 30 år gamle briller. Der er manglende anerkendelse for, at jeg arbejder fleksibelt og chatter om en opgave med eleverne om aftenen eller søndag formiddag eller modtager opkald fra eleverne i weekenden om personlige og sociale forhold, da jeg også er mentor.
SØNDAG
19.00-19.15: Administration. Tjek af e-mail
19.15-19.45: Administration. Erhvervscase gruppeudarbejdelse
19.45-22.52: Forberedelse. Sætte sig ind i casen – Peter Larsens Kaffe A/S
MANDAG
05.59-06.02: Administration. Tjek af e-mail
07.24-07.50: Forberedelse. Forberedelse til afsætningstimer (noget var forberedt ugen før derfor kort forberedelse).
07.50-07.55: Administration. E-mail
08.15-09.59: Undervisning. E-case vagt
10.00-11.30: Undervisning. 3. år afsætning
11.30-12.00: Pause. Frokost
12.00-13.30: Undervisning. 1. år afsætning
13.30-13.45: Pause
13.45-14.30: Undervisning. 3. år afsætning
19.20-19.45: Administration. Opgave ajour. (hvem har afleveret)
19.45-20.15: Forberedelse af 3.-års-undervisning
20.15-22.15: Rettearbejde. Studieretningsprojekt retning
TIRSDAG
06.01-06.02: Administration. Tjek af e-mail
07.20-07.45: Forberedelse. E-case
08.10-10.00: Undervisning. Erhvervscase vejledning
10.00-11.30: Rettearbejde. Opgaveretning
11.30-12.00: Forberedelse. Frokostmøde om erhvervscase
12.00-12.45: Undervisning. 3.-års-undervisning
12.45-14.30: Undervisning. Erhverscase vejledning
19.40-20.35: Forberedelse. Synopsislæsning
20.35-21.15: Rettearbejde. SRP-retning
ONSDAG
06.00-06.01: Administration. E-mail tjek
07.15-07.45: Forberedelse. Ec Synopsislæsning samt andet
07.50-08.00: Forberedelse. Klargøring til fremlæggelser
08.00-15.05: Undervisning. Prøveeksamen. Eleverne fremlægger deres erhvervscase
16.00-16.03: Administration. E-mail
16.45-17.00: Administration. E-case adm.
17.00-17.10: Øvrige aktiviteter. Young Enterprise
20.00-21.56: Forberedelse
TORSDAG
06.00-06.03: Administration. E-mail
07.20-07.40: Forberedelse. E-case forberedelse
08.00-08.50: Undervisning. Erhvervscase fremlæggelse
08.50-09.30: Pause
09.30-09.50: Administration. Snak om elever og klasse med kollega
09.50-10.00: Pause
10.00-11.30: Undervisning. 3. år afsætning
11.30-12.00: Administration. Frokost klassemøde
12.00-12.45: Undervisning. 2. år afsætning
12.45-13.30: Undervisning. Innovationsvalghold
14.30-15.30: Øvrige aktiviteter. OK-orienteringsmøde
FREDAG
06.00-06.01: Administration. E-mail
08.00-10.00: Rettearbejde. SRP-retning
10.00-10.15: Administration. E-mail
10.15-14.40: Rettearbejde. SRP-retning
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode