Artikel
Ingen typisk uge i gymnasiet
No image

Ingen typisk uge i gymnasiet

Gymnasieskolen har bedt to gymnasielærere om at føre en logbog over deres arbejdsuge. Lærerne har taget tid på og noteret alle deres opgaver ned fra søndag til lørdag.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lektor Tina Sølbek Schmidt:

  • Fredericia  gymnasium
  • Underviser i biologi og kemi
  • Fagformand og samlingspasser i biologi
  • Science talent-koordinator
  • 19 års undervisningserfaring
     
  • Forberedelse fylder en del i mit arbejde. I øjeblikket arbejder jeg med et forløb om den danske skov og regnskoven med 2.d i biologi på B-niveau. Vi har allerede været på en ekskursion til Randers Regnskov, og fredag tog vi til en skov uden for Fredericia. I denne uge forberedte jeg mig nok ikke så meget, som jeg plejer på en typisk uge – selvom det er svært at sige, hvad en typisk uge er i gymnasiet. Vi repeterede stoffet op til ekskursionen med det undervisningsmateriale, som jeg lavede tidligere på året. Så det har ikke været nødvendigt, at jeg planlægger noget nyt. Det gør jeg ellers oftest. For man er nødt til at tilpasse stoffet til eleverne og at sørge for, at emnerne er aktuelle. Og så kan jeg simpelthen ikke holde ud, hvis jeg skal undervise i det samme år efter år. Ofte ligger der også mere rettearbejde i en uge og vejledning til for eksempel tværfaglige forløb.

    Når folk uden for gymnasieverdenen undrer sig over, at vi lærere ikke har konfrontationstimer med eleverne hver dag fra 8 til 15, glemmer de alt det andet, som vi laver med eleverne, som også er undervisning. I almen studieforberedelsesforløb (AT) er vi meget sammen med eleverne. Og ved SRP, SRO og til AT-eksamen sidder vi jo meget sammen med eleverne i små grupper og vejleder dem. Men det figurerer ikke som undervisning i Rigsrevisionens rapport, men som vejledning. Selvom det i realiteten er undervisning. Jeg tror, summa summarum så er vi sammen med eleverne mere, end det umiddelbart ser ud, når man kun kigger på undervisningstiden i klassen. 
    Men vi har også brug for tid til rettearbejde og forberedelse. Bare i mine fag biologi og kemi er der med reformen kommet mere fokus på skriftlighed. Når eleverne skal producere alle de skriftlige opgaver, så er vi nødt til at have tid til at rette dem.

SØNDAG
Arbejdsugen starter altid om søndagen for mig, hvad enten det er ferie eller weekend. Jeg er nødt til at forberede næste uges undervisning

12.30-14.00: Jeg forbereder undervisning til biologi B i morgen. Emnet er den danske skov og regnskoven. Repetition og forberedelse til ekskursion fredag. Svarer på Lectio.

17.00-18.30: Forbereder undervisning til biologi A i morgen. Arbejdsopgaver og noter til stofskiftet efter et måltid.

MANDAG

08.05-09.35: Undervisning af 2.d i biologi B.

09.55-11.25: Underviser 3.c i biologi A.

11.55-13.15: Finder efter lang tids besvær ud af at koble min egen Mac op til skolens nye it-system, internet og printere.

13.15-13.45: Afprøver fældningsreaktioner i kemilaboratoriet til brobygningsforløb med 8. klasse. De skal finde ud af, hvem der myrdede grev Stoker.

15.15-16.15: Forbereder til biologi A i morgen. Powerpoint om stofomsætning mellem måltiderne. Svarer beskeder på Lectio.

TIRSDAG

07.45-08.00: Jeg afhenter 17 makreller og 5 sild hos fiskehandleren til undervisningen.

08.05-09.35: Brobygning med 8. klasse. De laver fældningstitrering på en saltvandsprøve taget fra lungerne på "den myrdede grev Stoker" og undersøger krudtslamrester fra tre mistænktes hænder.

09.55-11.25: Underviser 3.c. Jeg gennemgår stofomsætning. Derefter gennemgår eleverne den hormonelle regulering trin for trin parvis, og jeg går rundt og lytter og hjælper.

11.55-13.40: Forbereder mig til næste lektion om celledelinger. Jeg læser stoffet igennem og gennemgår det for mig selv. Jeg kopierer en opgave til eleverne.

13.40-15.10: Underviser 2.d i celledeling.

20.00-20.30: Jeg besvarer beskeder på Lectio.

ONSDAG

10.00-11.30: Jeg pakker udstyr ned fra biologisamlingen i flyttekasser. Hele vores naturfagsfløj skal bygges om i sommerferien, og som samlingspasser er det mit ansvar at få det pakket væk inden eksamen.

11.55-13.30: Som fagformand har jeg indkaldt til møde i biologi- og kemifaggrupperne. Vi drøfter indretning af vores nye biologi-kemi-præparatorium. Jeg tager notater og skriver derefter referat, som jeg sender til alle deltagere og ledelsen.

20.00-21.00: Jeg retter tre opgaver om arvelig brystkræft. Opgaverne er afleveret for sent. Jeg læser opgaverne, skriver kommen­tarer og giver karakterer. Bagefter læser jeg beskeder på Lectio.

TORSDAG

09.00-10.30: Jeg forbereder til 4. lektion i dag med 2.d om dna-molekylets opbygning og kopiering. Jeg læser lektien, ordner notater og åbner dokumenter med figurerne på min Mac, så de er klar til undervisningen.

11.55-13.30: Kører til gymnasiet og pakker feltudstyr til ekskursionen i morgen med 2.d. Min bil bliver fyldt med skovle, termometre og så videre.

13.40-15.10: Underviser 2.d i dna. De skal bygge molekyler op i mindre grupper. Bagefter gennemgår jeg dna-kopiering, inden jeg bliver kaldt til byggemøde. Eleverne gennemgår selv øvelsesvejledningen til i morgen. Da jeg kommer tilbage, gennemgår jeg kort øvelserne, og vi aftaler, hvem der kører med hvem ud til skoven.

15.15-16.15: Jeg er til pædagogisk rådsmøde. Oprindelig slutter det senere, men af personlige årsager er jeg nødt til at gå lidt tidligere.

20.00-21.00: Retter rapporter fra 2.d om undersøgelse af livsformer i regnskoven. Bagefter læser jeg beskeder på Lectio.

FREDAG

07.40-12.00: Jeg kører til gymnasiet for at hente det sidste udstyr og videre til Trelde Næs, som er et stort skovområde 10 kilometer uden for Fredericia. Her mødes jeg med eleverne, der indsamler jordprøver, klipper urter af i jordhøjde, måler diameter af træerne og vinkler til toppen af træerne. Solen skinner, og vi tygger på nyudsprungne bøgeblade og dufter ramsløg.

12.30-13.00: Tilbage på gymnasiet pakker jeg udstyret ud af bilen. Jord- og planteprøverne lægges i køleskabet. Vi efterbehandler i næste uge.

14.00-15.00: Jeg retter opgaver og svarer beskeder på Lectio.

16.00-17.30: Retning og svar af beskeder på Lectio.

LØRDAG
Jeg forsøger at holde fri om lørdagen. Det er ikke altid, det lykkes, men jeg forsøger.

 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater