Hverdag: Sydkysten Gymnasium
hverdag_banner

Hverdag: Sydkysten Gymnasium

Orienteringsaften på Sydkysten Gymnasium er en vigtig begivenhed. Helene Rosenquist og Julie Jensen er elever på eux merkantil og prøver at fange opmærksomheden hos de besøgende. Mange forældre og unge ved stadig ikke, hvad eux er, fortæller eleverne.

Tekst_ Vorre

Orienteringsaften på Sydkysten Gymnasium
Forældre og elever har sat sig til rette for at høre om de mange uddannelser på Sydkysten Gymnasium – stx, hhx, htx og eux. En elev fortæller, at hun har planlagt at besøge syv ungdomsuddannelser, inden hun beslutter sig. Lærerne fortæller, at de er bevidste om, at de er i konkurrence om de unge ansøgere, og orienteringsaftenen er derfor altid spændende.

Kommende elever vil gerne høre mere om Sydkysten Gymnasium
Veninderne Sidra Latif, Ayesha Khalid og Maryam Khan er sikre på, at de vil søge ind på Sydkysten Gymnasium, men de vil gerne høre mere om skolen og studieretningerne. Gymnasiet åbner mange døre til fremtiden, mener pigerne. To af dem er sikre på, at de vil vælge stx, mens Maryam Khan også overvejer hhx.

Værkstederne på Sydkysten Gymnasium er åbne
Værkstederne på htx er åbne, og elever og lærere fortæller om en uddannelse, hvor der ikke er langt fra teori til praksis. Robotter, selvbyggede maskiner, biler og elektronik bliver vist frem, og lærerne roser elevernes kreative opgaver.

En social- og trivselsmedarbejder sørger for at eleverne har en at snakke med
Tobias Cadin (tv.) er uddannet pædagog og er ansat som social- og trivselsmedarbejder på Sydkysten Gymnasium. Jeg snakker med eleverne om mange ting og hjælper dem, som har det svært, fortæller han. Ihsan Farah (th.) er elevrådsformand og fortæller, at “alle snakker med alle” på skolen, og at det er et rart sted at være.

En samling af elever mødes jævnligt på Sydkysten Gymnasium
Lucas Lorentzen går i 3.g, og han rapper to ­numre for de nye elever, som er på rundvisning på skolen. Han og nogle andre elever på ­gymnasiet mødes jævnligt og spiller musik sammen.

Hverdag

Et skoleår består af cirka 200 skoledage og en næsten uendelig række af stunder. I denne serie indfanger Gymnasieskolen i billeder og tekst glimt fra hverdagens gymnasieliv.