Hørt på OK 13-debatten
No image

Hørt på OK 13-debatten

Debatten om OK 13-forløbet var lang og havde mange talere på podiet. Da det ikke er muligt at referere alle synspunkter – og da en del af diskussionen indeholdt mange detaljer om tidspunkter, steder og hvem sagde hvad hvornår – har vi valgt at gengive en del af den som citatuddrag.

“Ledelserne må påtage sig ledelsesansvar. Vi må starte voldgiftssager. Opprioritere arbejdet med DM og DLF som tilføjelser til AC-samarbejdet. Uddannelse kræver dygtige og velforberedte lærere.”

“GL centralt skal fra nu af arbejde endnu hårdere på støtte til nye energiske tr’er.”

“Det er rigtigt, at der er problemer, men det er jo problemer, der også var der før, men de nye lærere gik i krogene med det, for der var ingen der sagde, at du skal arbejde mere eller mindre. Med den nye tidsregistrering må vi endelig se i øjnene, at der er nogle der arbejder for meget.”

“Ingen af os brød os om, at et enigt folketing kunne køre os over på forhånd. Men der stod repæsentanter fra alle lister, som sagde, at aftaleretten var væk. Dagen efter var der sæbeskum over det hele fra alle dem, der prøvede at vaske hænder. Jeg er glad for, at jeg havde en forhandlingsleder, der turde se virkeligheden i øjnene.”

“Stoltheden og glæden ved ens arbejde bliver undermineret. Den nye OK, som vores egen formand desværre selv har underskrevet, er uegnet til skoledrift. Ledelserne har ikke været spor optaget af at finde ud af, hvad en skoles særkende er. Det bliver en stor opgave at få en OK, der passer til vores virkelighed.”

“Folk kalder det absurd, grotesk, tragikomisk. Lederne vil ikke acceptere, at tidsregistreringen skal være grundlag for aflønningen. Det er vigtigt, at kampen om tidsregistrering bliver taget så hurtigt som muligt. Det centrale er ikke, hvis skyld det er, at vi står her i dag. VUC’erne ligner en slagmark. Vi har brug for en ledelse, der står sammen til glæde for medlemmerne. Lederne skal huske, at 85 procent stemte nej til overenskomsten.”

“Jeg har fulgt meget med i denne OK og syntes, det var spændende, lige indtil resultatet kom. Resultatet var givet på forhånd, men vi kunne ligesom kun ende op på to måder: Som prostitueret eller som voldtaget. På den ene måde får man i det mindste lidt penge, på den anden ved man, hvem bøllen er, og at det ikke er en selv. Jeg var skuffet over forløbet – hvad kan vi bedst sælge fra? Jeg ville ønske, man lagde fokus den anden vej. Hvad har vi brug for? I stedet for at kæmpe imod forringelser.”

“Vi ved ikke, hvad vi får i livsløn, måske mere, måske mindre. Vi havde nok mistet vores dyd under alle omstændigheder. Nu fik vi noget for det. Nogle siger, at de hellere ville være faldet med ære; det er en smagssag.”

“Som enhver anden lov skal den (tidsregistreringen, red.) forklares og håndhæves, og det er vores pligt. Men GL har travlt – der er alt for mange dårlige ledere og rektorer. Tidsregistreringen skal vi have til at virke, ellers fungerer aftalen ikke.”

“Vi skal have en ny demokratiopfattelse og bygge den her forening op igen som en rigtig fagforening. Vi har en masse medlemmer, som savner klare signaler fra den her forening, som samler den igen oven på de her ruiner, den er lige nu.”