Han vendte krise til succes: Ledelsen bør være tæt på lærerne
alfred

Han vendte krise til succes: Ledelsen bør være tæt på lærerne

Hvis man skal lykkes med gymnasiets kerneopgave, skal man inddrage medarbejderne i løsningen. Derfor er dialog mellem medarbejder og ledelse vigtig, fortæller den tidligere administrerende direktør i Irma Alfred Josefsen.

Da Alfred Josefsen i 1999 blev administrerende direktør i Irma, havde virksomheden et stort økonomisk underskud. Irma var i krise, og Alfred Josefsen var nødt til at gribe virksomheden an på en ny måde. Han indkaldte derfor butikscheferne og spurgte dem, hvad de mente, der skulle gøres anderledes. Mange af de forslag, som butikscheferne gav, valgte han at bruge, og han gav dem stor frihed til at gøre, hvad de mente var bedst lokalt. Det var blandt andet med til at vende Irma fra krise til en succeshistorie.

Det var et af de eksempler, Alfred Josefsen gav, da han i sidste uge holdte et oplæg om medarbejderinddragelse på GLs seminar for tillidsrepræsentanter i Kolding.

Ligesom Alfred Josefsen lyttede til sine medarbejdere for at vende Irmas krise, mener han, at lederne på gymnasier skal være tæt på lærerne, lytte til dem og inddrage dem i at skabe den bedst mulige skole.

“Lærerne er i maskinrummet, og derfor ved de ofte, hvordan tingene fungerer bedst,” siger han og fortæller, at man godt kan styre uden kontakt, men man kan ikke lede.

Det går dog begge veje, påpeger Alfred Josefsen. Det er vigtigt, at medarbejderne lader ledelsen se, hvad de laver, for undervisningen skal ikke være en lukket proces, siger han.

“Ledelsen skal også være ude i klasseværelserne og opleve læreren, og hvad der foregår, så de ser, hvordan de kan assistere og understøtte læreren i den proces, som vedkommende har ude i klasserne,” forklarer Alfred Josefsen.

Det er en del af det at være leder, at man er med til at sprede gnist, lyst og begejstring blandt lærerne.

Alfred Josefsen
Direktør, ledelseskonsulent og foredragsholder

Alfred Josefsen blev kåret til årets leder, da han var administrerende direktør i Irma, og han vendte virksomhedens kæmpe underskud til overskud og til i 11 år at blive kåret som en af Danmarks bedste arbejdspladser. I dag er han direktør og ledelseskonsulent i sit eget ledelsesfirma. Han har også siddet i den ledelseskommission, som regeringen nedsatte i 2017 for at se nærmere på ledelsen i den offentlige sektor.

Fælles om at lykkes
For at få en god arbejdsplads kræver det ifølge Alfred Josefsen, at der bliver skabt et forum for det gode samarbejde og en holdning om, at man vil det i fællesskab. Der skal være en lyst til at arbejde sammen om at gøre ens gymnasium bedst muligt.

“Den bedste form for samarbejde er for mig at se det daglige samarbejde, hvor man tager de problemstillinger, der er, mens de er der. Derfor er det godt at have en indstilling om, at man er fælles om at lykkes med det,” forklarer Alfred Josefsen.

Alfred Josefsen mener, at man ved at styrke forståelsen af, at man er et hold, der står sammen om et fælles mål, kan skabe mere energi og passion blandt kollegerne.

“Det er en del af det at være leder, at man er med til at sprede gnist, lyst og begejstring blandt lærerne med henblik på, at de lykkes bedre i klasseværelserne,” siger han.

Det er også noget, som tillidsrepræsentanterne kan være med til at sørge for, siger Alfred Josefsen. Han mener desuden, at man bør have handlingsplaner for, hvordan man styrker tilliden og passionen på sin arbejdsplads.

TR har et ansvar
Det er ifølge Alfred Josefsen ledelsens opgave at forbedre virksomheden og skabe de bedste rammer for, at dem i maskinrummet kan løse kerneopgaven. Det gør de blandt andet ved at sørge for en positiv tankegang, tillid og sammenhold, siger han.

Under sit oplæg på GLs TR-seminar påpegede han, at tillidsrepræsentanterne i hans øjne også har et ansvar for, hvilket mindset der er på gymnasierne.

“Hvis I ikke gør det, er det kun op til lederne. Er I sikre på, at det vil gå godt?” spurgte Alfred Josefsen ud i salen. Det blev mødt med latter blandt landets tillidsrepræsentanter.

I en tid med nedskæringer, fyringer og generel travlhed kan det være svært at opretholde en positiv tankegang. Alfred Josefsen mener ikke, at man kan tænke situationen væk, men man kan vælge, hvordan man reagerer på det. Han fortæller, at hvis man accepterer, at eksempelvis nedskæringer er nogle forudsætninger, som andre har bestemt, så vil det bidrage mere positivt til samarbejdet med ledelsen.

“Man skal bruge den mængde tid, man får løn for til at få det bedste ud af sit arbejde, givet de forudsætninger der er,” siger Alfred Josefsen.

Alfred Josefsen

Alfred Josefsen er født i 1957 og har gået på Thisted Gymnasium.

Han er uddannet cand. merc. i organisation.

Han var administrerende direktør for Irma fra 1999-2012 og blev årets leder i 2003.

Han er direktør og konsulent i sit ledelsesfirma Alfred AS. Derudover holder han foredrag om et nyt ledelsesparadigme.