Tekst_
Johan Rasmussen
Foto_
Jacob Nielsen
Pigerne klarer sig i gennemsnit bedre karaktermæssigt end drengene på tværs af de gymnasiale uddannelser, stx, htx, hhx og hf. Drengene sakker mere og mere bagud.
Troels W. Kjær har glemt sin hjerne ude i bilen.
Hjerneforskeren rejser sig fra cafebordet og sin kop kaffe og skynder sig ud ad døren.To minutter efter sidder han ved bordet igen med en model af en hjerne i plastic foran sig.
“Der er 100 milliarder nerveceller i hjernen,” siger Troels W. Kjær med en rolig og pædagogisk forklarende stemme, mens han peger på hjernen på bordet.
“Hjernen er noget, vi mennesker virkelig har valgt at prioritere. Som voksen bruger vi 20 procent af kroppens energi på hjernen, selvom den kun vejer 2 procent af vores kropsvægt,” siger han om den bløde fedtklump, som han i 34 år har forsket i og arbejdet med.
Han har sagt ja til at mødes og fortælle om hjernen og om, hvilke forskelle mellem piger og drenge og kvinder og mænd der kan være forklaringen på, at piger og kvinder klarer sig bedre i skolen, gymnasiet og det øvrige uddannelsessystem.
“Forskellen på individniveau er selvfølgelig større end gennemsnittet, men ud fra en gennemsnitsbetragtning klarer kvinder sig bedre end mænd i forhold til uddannelse,” siger Troels W. Kjær og overdøver espressomaskinens kværnen på cafeen i Birkerød ikke langt fra hans barndomshjem.
56-årige Troels W. Kjær har forsket og arbejdet med hjernen både som medicinstuderende og i sin professionelle karriere på Rigshospitalet og Sjællands Universitetshospital, og han har skrevet bøger om hjernen og hukommelsen. I år er han blevet selvstændig hjerneforsker, konsulent og foredragsholder.
Lad os slå det fast med det samme: Drenges og pigers hjerner er opbygget fuldstændig ens. Men forskellen mellem kønnene er der, og de kan sagtens have betydning for, hvordan vi klarer os i skolen.“
Allerede i fostertilstanden producerer drenge mere mandligt kønshormon. Fosteret bliver allerede maskuliniseret inden fødslen,” forklarer Troels W. Kjær.
Det mandlige kønshormon testosteron betyder ifølge Troels W. Kjær, at mænd gennemsnitligt er mere aggressive og har en større risikoadfærd end kvinder.
“Det betyder nok også, at drengebørn er lidt vildere, og at de er mere ‘risk taking’ eller gør mere risikobetonede ting i puberteten,” forklarer han.
I opvæksten bliver piger og drenge også påvirket af miljøet. Forældrenes opdragelse, kulturen, samfundets normer og meget, meget mere.“
Miljøet betyder noget for, hvordan børn udvikler sig, men vores arv bliver ved med at være der. I 1970’erne havde nogle den tro, at hvis man blot gav drengene dukker og pigerne biler, så var forskellene på piger og drenge væk – men det er de ikke,” siger Troels W. Kjær.
Vores primitive hjerner
Før vi går fra hjernens udvikling fra barn til voksen, så tager vi en afstikker titusinder af år tilbage i tiden.
“Vores hjerner er primitive og er udviklet for mange tusinde år siden. Dengang var drengenes og mændenes opgave ikke at sidde ved bålet og passe børn, men at gå ud og jage dyr og finde tilbage til bopladsen igen. Vores hjerner er endnu ikke udviklet efter det moderne samfund med skole og uddannelse. Drengene er derfor nok lidt dårligere end pigerne til at sidde på deres flade, tage imod en besked og handle efter den,” siger Troels W. Kjær.
Han åbner sin computer og viser nogle slides. På en oversigt kan man se hjernens udvikling fra lille barn til voksen. De steder, som udvikler sig først, er farvet blå, og de ikkeudviklede dele af hjernen er farvet grønne på skærmen.
Det sidste, som får farven grøn, er den forreste del af hjernen. Det er her, frontallapperne sidder, og de udvikler sig og vokser sammen i slutningen af teenageårene. Det giver os et kognitivt kontrolsystem eller på godt dansk fornuft.
“Pigernes pandelapper udvikler sig cirka to år hurtigere end drengenes. Det vil sige, at de hurtigere når et fornuftsstadie, hvor fornuften betyder mere, og det at løbe risiko betyder mindre. Det sker først for drengene, når de er 20 år, mens det sker for pigerne som 18-årige, så det kan sagtens spille ind på den måde, kønnene klarer sig i gymnasiet,” siger Troels W. Kjær.
Jeg synes, det er værd at overveje, hvordan man indretter skole og uddannelse, så de er optimale for alle.
Når han omtaler risikoadfærd, er det ikke nødvendigvis dramatisk og livsfarlig adfærd. Ifølge Troels W. Kjær kan det lige så godt handle om at pjække, skrive af efter en andens opgave eller lade være med at følge med i timen, fordi det nok skal gå til eksamen.
“Alle teenagere har noget risikoadfærd, men piger er nok lidt mere fornuftige og udvikler deres kognitive kontrolsystem hurtigere. Samtidig betyder det mandlige kønshormon også, at drengene i det hele taget har større risikoadfærd,” siger Troels W. Kjær.
Teenagehjernen i følelsernes vold
Før og mens pandelapperne udvikler sig, sker der også i teenageårene en udvikling i det område i hjernen, som hedder amygdala, der ligger i tindingelapperne, forklarer Troels W. Kjær, mens han åbner siden af plastichjernen og peger. Det er her, vores følelser håndteres.
“Når pandelapperne endnu ikke er udviklet, så kan man pludselig komme i en tilstand, hvor man er i sine følelsers vold, og så er det, at man for eksempel kan komme til at gøre dumme ting,” siger Troels W. Kjær som en nøgtern konstatering eller forklaring på, hvad der også foregår i en teenagers hjerne.
Samtidig med at der sker ting i teenagernes hjerner og måske i særdeleshed i teenagedrengenes hjerner, som måske ikke altid harmonerer godt med en fornuftsbetonet læringssituation i skolen og gymnasiet, så er hjernens kapacitet og evner til indlæring meget stor i disse år. Vores hjerner har en plasticitet, som gør, at vi kan huske, lære og tænke. Plasticiteten betyder, at vores synapser, som forbinder vores nerveceller og konstant sender signaler, kan blive større eller ligefrem flere, for eksempel når vi lærer noget nyt. Hos teenagere er der mere plasticitet i hjernen end hos voksne.
Topper som 15-årig
Ifølge Troels W. Kjær topper hjernen som 22-årig i forhold til indlæring, og hvad den kan. Derfra går det stille og roligt ned ad bakke.
“Vores matematiske evner – evnen til at tænke logisk og matematisk – topper allerede som 15-årig. Det hænger formentlig sammen med, at matematikken er en meget konkret færdighed, hvor vi bruger den midterste del af pandelappen, mens mere abstrakte færdigheder topper senere, når den forreste del af pandelappen er færdigudviklet,” siger Troels W. Kjær.
Når pandelapperne endnu ikke er udviklet, så kan man pludselig komme i en tilstand, hvor man er i sine følelsers vold.
Han forklarer, at drenges og pigers hjerner udvikler sig i nogenlunde samme tempo i forhold til deres evner til matematik og logisk tænkning. Antagelsen om, at drenge skulle være bedre til matematik, hvis der er sådan en antagelse, er ikke rigtig.
Men derimod kan man sige, at mange teenagedrenge måske har større succes i matematik end i fremmedsprog, dansk og andre fag i folkeskolen og gymnasiet, og at det derfor er et fag, de bedre kan lide og bruger mere energi på, forklarer Troels W. Kjær.
“Pigers evner til matematik og logisk tænkning er lige så gode som drenges, men de har måske samtidig mere sprogøre, større interpersonelle kompetencer og klarer sig bedre allround i alle fag, end drengene gør,” siger Troels W. Kjær.
Han taler ud fra en gennemsnitlig forskel for kvinder og mænd. For selvfølgelig findes der også drenge, som er gode til alle fag, og som har det som fisk i vandet i uddannelsessystemet. Laver man en kurve over intelligens, ligger der flere mænd både i bunden og i toppen.
Troels W. Kjær er ekspert i hjernen, og hvordan den fungerer, når vi husker, lærer og tænker. Han vil dog ikke komme med et færdigt bud på, hvordan skolen og gymnasiet skal indrettes, så de passer optimalt til både drenge og piger. Men han mener, det skal tages alvorligt, at pigers og drenges hjerner udvikler sig forskelligt, at kønshormonerne er forskellige, og at vores primitive hjerner set over et historisk perspektiv først lige er begyndt på indlæring i den moderne verden.
“Hjernen er slet ikke fulgt med den tid med indlæring, som vi kender i dag. Det tager nok 30.000 år. Det kan vi ikke lave om på, og derfor er vi nødt til at tilpasse samfundet til vores hjerner, hvis vi skal have mest muligt ud af den,” siger han og fortsætter:
“Jeg synes, det er værd at overveje, hvordan man indretter skole og uddannelse, så de er optimale for alle. Det tænker jeg, at vi gerne vil, både for den enkeltes skyld, samfundets skyld, og hvis vi skal op på den store klinge, også med hensyn til hvordan vi klarer os i forhold til kineserne,” siger Troels W. Kjær.
Det mandlige kønshormon har også en indflydelse på, at mange drenge har en lidt større risikoadfærd end piger, fortæller Troels W. Kjær.
“Når pandelapperne endnu ikke er udviklet, så kan man pludselig komme i en tilstand, hvor man er i sine følelsers vold.
Læs de andre artikler om køn og karakterer:
Kapitel 1:
Drengene kan ikke se meningen med at læse lektier
Kapitel 2:
Dansk Erhverv: “Der er noget galt, når det ene køn falder så meget bagud”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode