Gymnasier udliciterer eksamenstilsyn
Elever

Gymnasier udliciterer eksamenstilsyn

Et privat bureau sparer gymnasier for besvær og lønkroner ved at stå for tilsyn ved prøver på skolerne. Midtfyns Gymnasium sparede 60.000 kroner sidste skoleår.

Når Midtfyns Gymnasium har eksamen eller terminsprøver, er det ikke længere lærere eller pensionister, der står for at holde opsyn med eleverne. Den opgave har gymnasiet udliciteret til det private bureau Eksamensvagterne, som skolen har brugt konsekvent de sidste tre år.

Gymnasiet valgte at udlicitere opgaven primært af økonomiske hensyn, fortæller vicerektor Per Torp Pedersen, Midtfyns Gymnasium.

“Vi sparede 60.000 kroner i skoleåret 2012-2013. Det er en væsentlig besparelse for os, og det giver os råd til ting, som vi ellers ikke ville have haft råd til, for eksempel ekstra klassesæt, efteruddannelse eller ekskursioner,” siger vicerektoren, som mener, at ordningen dermed i sidste ende er til gavn for kvaliteten i undervisningen.

Dedikerede vagter
“Og lærerne er glade for ordningen. De er glade for at slippe for opgaven, så de kan gøre det, de er gode til, nemlig at undervise. Hvor lærerne så det som en pligt, er det min oplevelse, at de studerende er meget opsatte på at passe deres arbejde. De er mere dedikerede.”

Skolen slipper også for en masse administration, fortæller Per Torp Pedersen.

“Vi taler med én person i forhold til at have kontakt med for eksempel 15-20 pensionister, så kommunikationen er langt enklere. Vi skal heller ikke oprette hver enkelt i vores lønsystem og udbetale feriepenge, hvilket er en stor administrativ opgave i forhold til, hvor få timer de er ansat.”

Teknisk indsigt
Midtfyns Gymnasium er en af de i alt 15 gymnasier, som Eksamensvagterne i øjeblikket arbejder fast for. Og et tilsvarende antal skoler er på vej ind i folden, fortæller stifter og direktør Morten Nicolaisen, som fik idéen til Eksamensvagterne, fordi han havde haft flere uheldige oplevelser i sin egen gymnasie- og studietid.

“For eksempel til en eksamen, hvor jeg havde en USB-nøgle i computeren. Da der var en rød lampe, der blinkede, blev jeg hevet til side og skulle redegøre for, hvad det var for en ting, der sad i min computer. Vagten havde ikke den tekniske indsigt, og derfor blev jeg forstyrret unødigt. Jeg undrede mig over, at der ikke fandtes et bedre alternativ i en så vigtig situation, som en eksamen er,” siger han.

Opdager snyd hvert år
Morten Nicolaisen mener, at blandt andet universitetsstuderende, som selv er flasket op med it, vil kunne gøre det bedre end de pensionister, der ofte får opgaven som tilsynsførende. Ved et intro-forløb, som varer en aften, bliver nye vagter instrueret i, hvad de skal holde øje med.

“Vores vagter er opmærksomme på, om eleverne er koblet på trådløse netværk, og om de besøger websites som Facebook eller Studieportalen, hvor de kan downloade opgaver eller kommunikere med omverdenen. På den måde kan vi opdage snyd, og det gør vi hvert år,” siger Morten Nicolaisen.

Firmaet har sit eget interne bookingsystem, hvor vagternes skemaer lægges ind.

“Her er det er nøje beskrevet, hvad det er for en prøve, om der er hjælpemidler eller ej og så videre. Så er vagterne altid velforberedte til den eksamen, de kommer til,” siger han.

Holdkaptajn med ansvar
Eksamensvagterne uddanner også såkaldte holdkaptajner, som står for korrespondancen med skolen, og som har ansvaret, hvis der opstår problemer.

“Hvis der for eksempel er en elev, der er i tvivl om, hvordan en opgave skal løses, må vagterne ikke svare, men skal tilkalde en leder. Og det er også kaptajnen, der melder snyd. Det mindsker støjgenerne, at der er én, der har ansvaret for det.”