Gymnasier skal tiltrække studerende
Universitet

Gymnasier skal tiltrække studerende

Gymnasierne bør reklamere for sig selv som arbejdsplads over for studerende på universitetet, mener Magistrenes Arbejdsløshedskasse, hvor ledigheden er tårnhøj.

Et stort antal kandidater går direkte fra universitetet til en ledighedssamtale i deres A-kasse.

Dimittendledigheden er på 27,6 procent i Magistrenes Arbejdsløshedskasse (MA), samtidig med, at der bliver ansat mange lærere i gymnasierne i disse år.

Afdelingschef i MA Marianne Rossander mener, at nogle af de ledige kunne have fået øjnene op for gymnasiet som arbejdsplads tidligere i deres studie.

”Hvis du kun har et fag, som er relevant for gymnasiet, er det svært at blive gymnasielærer. Gymnasieskolerne kan med fordel gøre opmærksom på sig selv som arbejdsplads over for de studerende, når de begynder på universitetet,” siger Marianne Rossander, som påpeger, at gymnasieskolerne og hf er et stort arbejdsmarked med gode jobmuligheder i fremtiden blandt andet på grund af stor udskiftning af lærere i de kommende år.

Ledige
Mange studerende ser ikke sig selv som lærer, og efter de er blevet færdiguddannet har mange ikke fået øjnene op for gymnasiet som en arbejdsplads.

MA gør deres for at smede ledige kandidater sammen med gymnasieskolerne. Der bliver blandt andet holdt temamøder for ledige om gymnasierne.

”Det er måske ikke alle, der er klar over, at der også er mulighed for at arbejde på et teknisk gymnasium. Vi fortæller om fagkombinationer, hvordan de skal søge osv.,” siger Marianne Rossander.

Mangler lærere
Københavns Tekniske Gymnasium er et af de gymnasier, som har svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til nogle fag for eksempel matematik.

Gymnasiet gør derfor opmærksom på sig selv på Københavns Universitet.

”Vi har en ung matematiklærer, som er god til at gå ud og fortælle om jobbet som gymnasielærer til matematikstuderende. Vi håber, at vi på den måde kan åbne de studerendes øjne for, at det er et interessant og spændende job,” siger rektor Desiré Christoffersen, som ved, at flere lærere ikke oprindeligt havde tænkt sig at skulle undervise, da de begyndte at læse på universitet.

Samtidig er der ifølge rektoren også flere studerende og ledige, som ikke kender htx og ikke ved, at det tekniske gymnasium også har brug for humanister. Derfor samarbejder Københavns Tekniske Gymnasium også med Magistrenes Arbejdsløshedskasse. En lærer tager ud og fortæller om jobbet som gymnasielærer på temadage for ledige.

For Desiré Christoffersen er den største udfordring dog at skaffe undervisere til teknikfag og teknologi. I disse fag kræver bekendtgørelsen, at underviseren har to års erhvervserfaring.