Gymnasier skal betale til ny ungdomsuddannelse
Penge besparelse Shutter

Gymnasier skal betale til ny ungdomsuddannelse

En del af finansieringen af den nye ungdomsuddannelse FGU bliver taget fra gymnasierne. Det er netop blevet vedtaget af partierne bag uddannelsen.

Besparelserne på gymnasierne er ikke slut. Til næste år mister gymnasierne samlet set 17 millioner kroner, som skal være med til at finansiere den nye Forberedende Grunduddannelse (FGU).

Det er partierne bag FGU’en netop blevet enige om, skriver Børne- og Undervisningsministeriet på sin hjemmeside.

I 2017 bleve partierne enige om at oprette FGU’en  målrettet unge, som endnu ikke er kommet i gang med en uddannelse. Aftalen var dog underfinansieret med cirka 60 millioner kroner om året, og de penge bliver nu taget fra blandt andet gymnasier og erhvervsuddannelser.

Mister 35 millioner kroner
De almene gymnasiers bygningstaxameter bliver sat ned med 35 millioner kroner om året, hvoraf halvdelen dog bliver ført tilbage til et forhøjet udkantstilskud og social taxameter.  Besparelsen løber samlet op i 17,6 millioner kroner for gymnasierne ifølge Børne- og Undervisningsministeriet.

Den såkaldte regionaliseringseringsfaktor ændres, hvilket er en besparelse på 8,8 millioner kroner om året på erhvervsskolerne.

Regeringen har meldt ud, at omprioriteringsbidraget stopper til næste år, og den har i det hele taget talt imod flere nedskæringer på uddannelser.

Derfor er formand for GL Tomas Kepler også frustreret over den nye aftale.

“Det er uacceptabelt at spare mere på gymnasierne. Der er ikke mere at hente nu,” siger han.

Han opfordrer til, at politikerne finder pengene til FGU’en på den kommende finanslov.

I forvejen har partierne bag aftalen tidligere aftalt, at en del af FGU’en skal finansieres ved at tage 52 millioner kroner årligt fra andre uddannelser.

Læs: Politisk finte: Nedskæringer sminkes som opgør med skolernes markedsføring

Læs aftalen her