Gymnasielærerne til Folkemødet

Gymnasielærerne til Folkemødet

Medlemmer fra Gymnasieskolernes Lærerforenings sekretariat og hovedbestyrelse er taget til Bornholm for at diskutere fremtidens uddannelsespolitik.

Om en time skydes Folkemødet igen i gang. 500 partier, foreninger, virksomheder og organisationer har tilmeldt arrangementer ved mødet i Allinge på Bornholm.

Gymnasieskolernes Lærerforening og Gymnasieskolen er også med i år.

"Jeg glæder mig til at møde ministre, politikere, samarbejdspartnere og medlemmer til debat om fremtidens udfordringer – ikke mindst når det gælder uddannelsernes indhold, struktur og rammer," siger Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Debat af dannelse
Han fortæller, at GL's hovedbestyrelse og sekretariat deltager i en bred vifte af møder fra torsdag til søndag.

Blandt andet udgiver GL sammen med Danske Underviserorganisationer (DUS) brochuren Dannelsen i uddannelse. Den vil blive præsenteret kort efter Folkemødets start af Lars Geer Hammershøj fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i DUS' telt. Dermed håber man at dagordensætte og debattere dannelse.

"I en tid med internationalt fokus på den globale konkurrence og uddannelse som et afgørende konkurrenceparameter er det vigtigt at fastholde og debattere dannelsens betydning for demokratiet, den aktive medborger  og vigtigheden af deltagelse i demokratiet," siger Gorm Leschly.

Folkemødet afholdes af Bornholms Regionskommune for tredje år i træk. Det er en non-profit festival, der skal minde danskerne om, at demokratiet er værd at værne om og påskønne. Alle arrangementer er gratis og åbne for alle.

Folkemødet strækker sig fra torsdag den 13. juni til søndag den 16. juni.

Følg Folkemødet her på gymnasieskolen.dk de næste dage eller på Twitter @Gymnasieskolen

Folkemødets fire hovedformål

1. at understøtte den demokratiske dialog
  2. at skabe ramme for møder med og mellem beslutningstagerne på alle de politiske niveauer og i interesseorganisationer