Gymnasielærere mangler arbejdsro på store kontorer
faelleskontor

Gymnasielærere mangler arbejdsro på store kontorer

Der er stor utilfredshed med fælleskontorer, viser ny undersøgelse. Tillidsrepræsentanter genkender problemet med for meget uro på åbne kontorer.

Hastige skridt på gulvet og sniksnakkende kolleger tegner lydbilledet på åbne kontorer, og det forstyrrer. 60 procent oplever, at deres koncentration bliver svækket, når de arbejder i et åbent kontorlandskab, viser en ny undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Ugebrevet A4. Det er primært uro og støj, der forstyrrer på fælles arbejdspladser.

De åbne kontorer findes på flere gymnasier, hvor lærere har muligheden for at forberede sig og rette opgaver på skolen i arbejdstiden. På Nyborg Gymnasium og hf har hver lærer en fast plads på et åbent kontor sammen med op mod 20 kolleger. De sidder ved det samme lange bord, der dog er adskilt, så hver lærer har sin egen private bås.

”Der er en del uro i rummet, for mange går frem og tilbage.  Det skal være et stille rum, så vi har aftalt, at vi ikke skal snakke for meget sammen derinde. Men det kan være svært at holde sig fra, når man sidder sammen med kolleger,” siger Sune Jørgensen, der er tillidsrepræsentant på Nyborg Gymnasium og hf.

Tilfredse med muligheden
De fleste på Nyborg Gymnasium og hf forbereder sig hjemme, og flere ser mest kontorpladsen som en nødløsning i mellemtimerne.

”Mange er glade for at have et fast sted at arbejde. Men det er meget forskelligt, hvor meget det bliver brugt. Nogle sidder der hele dagen fra 8-16, mens andre ikke synes, at pladsen er særlig anvendelig,” siger Sune Jørgensen.

Den samme oplevelse har Helle Severinsen Frandsen, der er tillidsrepræsentant på Mariagerfjord Gymnasium. Her ændrede skolen de gamle depoter til kontorer inden OK 13, hvor op til 16 lærere nu sidder sammen. Mange af lærerne ser deres kontorbord som en god mulighed for et sted at arbejde.

”Vi har ikke et krav om tilstedeværelse, så det er nok derfor, det kan lade sig gøre med de store kontorer. Jeg er usikker på, om folk ville være tilfredse med de store rum, hvis de skulle arbejde der,” siger Helle Severinsen Frandsen, der har et indtryk af, at det ofte er de yngre lærere, der bruger kontorerne.

Social fordel
Ifølge undersøgelsen er der dog også fordele ved at arbejde side om side med ens kolleger. I undersøgelsen har 76 procent svaret, at de oftere udveksler faglig viden og ideer med kolleger end ellers på grund af et åbent kontorlandskab.

”Fælleskontorer har en social fordel, for mange hygger sig med at arbejde sammen. Det giver også en anden arbejdsmoral, at der sidder andre, der arbejder, og at man ikke sidder i sin ensomhed derhjemme,” siger Helle Severinsen Frandsen.