Gymnasielærer idémand til nytænkende bofællesskab
Bygherre Odense

Gymnasielærer idémand til nytænkende bofællesskab

Til stor overraskelse for ikke mindst hovedpersonen selv er Janus Lylloff fra Mulernes Legatskole valgt til at bygge boliger i en ny bydel midt i Odense.

Det bliver i høj grad store firmaer, som skal udvikle byggeriet, når en firesporet vej gennem Odense centrum bliver sløjfet til fordel for boliger og grønne byrum.
Men også en almindelig borger bidrager til den nye bydel.

Janus Lylloff, som underviser i fysik og matematik på Mulernes Legatskole i Odense, har aldrig prøvet at byde på en byggeoption, men hans idé om at skabe et moderne bofællesskab midt i byen er så god, at kommunen har inviteret ham indenfor.

Tegnede masterplan selv
Den 36-årige gymnasielærer synes, at byggeri og byplanlægning er spændende, så han fulgte godt med, da kommunen præsenterede masterplanen for, hvordan Thomas B. Thriges Gade skal blive til en ny bydel efter mere end 40 år som massiv trafikåre.

”Vi bor i en lejlighed tæt på centrum, som er slået sammen af to arbejderboliger, og det giver en dårlig indretning. Jeg vil gerne prøve at forme min bolig fra start, så jeg begyndte at tegne på, hvordan man kunne indrette et hus i masterplanen til bofællesskab for to familier,” fortæller han.

Større byggeri end tiltænkt
Da grundene kom i udbud, var huset vokset fra 270 til over 1.000 boligkvadratmeter. I al hast måtte Janus Lyllof sadle om, så nu kommer bofællesskabet til at rumme seks-otte lejligheder.
Desuden bliver der fællesrum med køkken og gæsteværelser, en større taghave og andre faciliteter, som kan danne ramme om et socialt naboskab.

”Normalt er det ældre mennesker, som har solgt villaen, der flytter ind i de prestigebyggerier, der typisk bygges i bymidten. Jeg vil vise, at det kan lade sig gøre at bygge til en pris, så almindelige mennesker har råd til at bo i centrum. Med fællesfaciliteter og en park som nabo får vi masser af udenomsplads, og den enkelte lejlighed behøver ikke være større end 125 kvadratmeter, og det er med til at holde prisen nede.”

Mangel på børnefamilier
Beboerne skal være en blanding af folk i alle aldre, og det unikke er, at de selv skal være med til at forme byggeriet. På en workshop for nylig om fællesskab, værdier og arkitektur var der beboere til ti lejligheder, men aldersspredningen er for snæver.

”De fleste er omkring 60 år, så om 15 år vil det være et andet bofællesskab end det, jeg forestillede mig. Derfor bliver jeg nødt til at sige nej til nogle af dem,” siger Janus Lylloff.

Han mangler især børnefamilier, som kan supplere hans egen, der består af far, mor og to piger på henholdsvis 11 måneder og tre år.

”Der er tre et halvt år til, vi kan flytte ind, så det hele virker lidt diffust. Men vi har netop afleveret skitseforslag til kommunen, og det gør det forhåbentlig lettere for folk at forholde sig til projektet.”

Hver tredje måned skal Janus Lyllof vise kommunen, at projektet skrider planmæssigt frem. Ellers mister han optionen på at købe grunden, men med 250.000 kroner fra RealDania til udviklingsprocessen er han fortrøstningsfuld.

Byggehajer interesseret i den lille fisk
Gymnasielæreren vidste, at han ville komme op mod erfarne byggehajer, da han bød ind med sit projekt, men han havde ikke forudset, at de ville interessere sig for en lille fisk som ham. Men nogle af dem, som skal bygge på nabogrundene, har inviteret på kaffe for at finde ud af, hvem han er.

”Det viser sig, at de gerne ville have bygget for mig, men når de hører om brugerinddragelsen, mener de, det bliver for besværligt til, at de kan tjene på det. Det er derfor, de altid bygger standardboliger uden at spørge folk, hvordan de vil bo,” siger Janus Lylloff.